نشست خبری انجمن خوشنویسان ایران و اعطای 130 گواهینامه استادی خوشنویسی
روز پنجشنبه 19 اسفندماه 95 با حضوراستادان غلامحسین امیرخانی رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، علی شیرازی، علی اشرف صندوق آبادی، سید حیدر موسوی و
دکتر محمدحسین ساکت نماینده حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  و مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران آقای عارف براتی در انجمن خوشنویسان در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

انجمن خوشنویسان یکی از بزرگترین تشکیلات هنری جهان است

    استاد علی اشرف صندوق آبادی در ابتدای این نشست گفت: انجمن خوشنویسان با قریب به هفتاد و نه سال سابقه یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های فرهنگی مردم نهاد است.

او ادامه داد: سال گذشته ما با شعار «امید، نشاط، همدلی» کار خود را با مجموعه شورای ارزشیابی در سراسر کشور آغاز کردیم و با توجه به ظرفیت‌های شعب فعال خود کمیسیون‌های نه گانه‌ای را تشکیل دادیم تا نسبت به شناسایی ظرفیت‌ها اقداماتی را صورت بدهیم و با ایجاد کمیسیون تحقیق و پژوهش سعی‌مان بر آن بود که بتوانیم برخی از افرادی که مستعد هستند را از طریق کانال‌های ارتباطی که در سراسر کشور وجود دارد به عضویت انجمن در آوریم.

ایشان اظهارداشتند : ما در این شورا بر مبنای خرد جمعی اهدافی را دنبال می‌کنیم و امسال سعی کردیم بخش اجرایی را به مراکز استان‌ها تنفیذ کنیم تا بتوانند خودشان اقداماتی را صورت دهند.

صندوق آبادی گفت: ما امسال در انجمن خوشنویسان بحث تجلیل از فعالان انجمن‌ها را در دستور کار داشتیم. موضوع دیگر نگاه تخصصی به حوزه خوشنویسی با مشارکت عموم و در خلال برگزاری نشست‌های فنی جهت اشاعه این هنر در سطح کشور بود.

او افزود: برنامه بعدی ما این است که بتوانیم هنر خوشنویسی را بیشتر  در درون لایه‌های اجتماعی ببریم و با مردم ارتباط نزدیک‌تری داشته باشیم و این خوشبختانه به این نقطه انجامیده است که امروز نزدیک به 20 هزار هنرمند خوشنویس در 320 شعبه انجمن که 20 شعبه آن در خارج از کشور هستند، حضور دارند.

عضو انجمن خوشنویسان ایران گفت: بر اساس تحقیقاتی که ما داشتیم انجمن یکی از بزرگترین تشکیلات هنری جهان است که امروز با نزدیک به 1200 مدرس و استاد در 320 شعبه فعالیت می‌کند و این اتفاق مهمی است.

صندوق آبادی گفت: ما در انجمن مراحل مختلف مقدماتی، متوسط، خوش، عالی، ممتاز، فوق ممتاز، استادی و فوق استادی داریم که هر کدام دارای فرآیند خاص خود است. او اظهار داشت: ما در آینده برنامه‌ای داریم که مرحله استادی نیز خود به سه بخش استادی، استادی ممتاز و استادی پیشکسوت تقسیم شود.

 رویه دوسالانه بازخورد خوبی داشت

    استاد سید حیدر موسوی در ادامه این نشست درباره دوسالانه خوشنویسی عنوان کرد: خوشبختانه دوسالانه خوشنویسی یکی از رویدادهایی است که همواره سر تقویم خود برگزار شده است و فضای قزوین به عنوان میزبان این دوسالانه پتانسیل‌های بسیار خوبی را ایجاد کرده است.

او ادامه داد: ما در هر دوسالانه‌ای کمتر از 1500 اثر به نمایش نگذاشتیم و البته تصمیم گرفتیم که برای نقاشی‌خط به صورت مجزا دوسالانه برگزار کنیم که از این تغییر نتیجه خوبی گرفتیم. مدیر اجرایی دوسالانه خوشنویسی گفت: ما از 68 هنرمند دعوت کردیم که به صورت زنده و بداهه در دوسالانه، خوشنویسی کنند و هیئت داوران نیز بر اساس این اجرای زنده آثار را داوری کردند و نتیجه مناسب بود و بازخورد خوبی داشتیم.

استاد علی شیرازی در ادامه صحبت‌های موسوی گفت: خوشنویسی را به عنوان یک هنر سنتی باید با متر و معیار خود سنجید. در هنر مدرن فردیت اهمیت دارد اما هنر خوشنویسی هنر بومی ماست و هنر فردی ما نیست و در یک سیر در طول قرن‌ها خود را با فرهنگ جامعه مطابق کرده است. او ادامه داد: یادمان باشد که خوشنویسی وابسته به زبان است. ما نباید فردیت هنرمند را در این هنر ببینیم و به عنوان یک هنر بومی خوشنویسی خصوصیات یک قوم را منعکس می‌کند.

این عضو انجمن خوشنویسان گفت: اعطای مدارک استادی به 130 نفر یکی از نادرترین اتفاق‌هایی است که رخداده است این یکی از اثرات همین دوسالانه خوشنویس است.

فتوشاپ خوشنویسان را نگران کرده است

   استاد غلامحسین امیرخانی نیز در ادامه درباره برگزاری اجرای زنده در دوسالانه خوشنویسی گفت: اگر حرفه‌ای نگاه کنیم این نقطه قوت دوسالانه است نه نقطه ضعف آن.

او ادامه داد: هنر خوشنویسی هنری منضبط، دقیق و دشوار است. یکی از نگرانی‌های این روزهای بسیاری از خوشنویسان، گسترش ابزارهای تکنولوژیک است. امروز فتوشاپ این امکان را به ما می‌دهد که آثار جعلی به وجود بیاید و بسیاری از خوشنویسان تراز اول بارها برای برطرف کردن این نگرانی به ما مراجعه داشتند.

رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان گفت: ما همواره به دنبال این مسئله بودیم که چگونه رفتار کنیم که جلوی این اقدامات گرفته شود و تصمیم بر آن شد که در شرایط حضوری آن‌ها به خلق اثر دست بزنند که این نقطه اعلای حرفه‌ای‌گری است و آثار هنری خلق شده در همان حین دوسالانه به واقع  عیار بالاتری از آثار ارسالی داشتند.

دکتر محمدحسین ساکت نیز در ادامه این نشست گفت: ما در وزارت ارشاد تلاش می‌کنیم سازمان‌های مردم نهاد به همان شکلی که سازمان یافته‌اند تداوم پیدا کنند. ما برنامه‌های ویژه‌ای در وزارت ارشاد برای گسترش این هنر در سطح کشور در نظر گرفته‌ایم اما درباره گسترش این هنر بومی در سطح شهرها و هم چنین بازسازی و مرمت مقبره‌ها و یادبودهای اساتید خوشنویسی ایران وزارت ارشاد دو سازمان اوقاف و میراث فرهنگی و گردشگری را به همکاری می‌طلبد.

او ادامه داد: ما معتقدیم که باید تندیسی از اساتید بزرگ این عرصه در شهرهای مختلف نصب شود و تالارها و خیابان‌های هر شهری به نام این اساتید مزین شود.

 نشان شوالیه من بیانگر اهمیت هنر خوشنویسی بود

    در ادامه این نشست امیرخانی درباره اعطای نشان شوالیه از سوی دولت فرانسه به این هنرمند ایرانی گفت: این قضیه به نوعی منجر به این اتفاق شد که خوشنویسی به عنوان یک هنر مهم به رسمیت شناخته شود و من از این بابت خوشحالم.

او ادامه داد: این جایزه در زمینه فرهنگی اعطا شده است و ما حتی زمانی که در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی با کشوری ارتباط نداریم هیچ‌گاه رابطه فرهنگی‌مان قطع نشده است.

امیرخانی گفت: اخیرا یکی از رسانه‌ها با پرسیدن سوالی صحبت‌های من را به گونه‌ای منعکس کرده است که به نظر می‌رسد صحبت من نوعی جبهه‌گیری در برابر آقای حسین علیزاده است در صورتی که این گونه نبوده و من برای آقای علیزاده احترام قائل هستم و شان و کسوت ایشان برای من ستودنی است؛ زیرا هرشخصی حق دارد بنابر روحیات‌اش مواضعی بگیرد.

تاسیس موزه فولادوند اتفاقی خوشایند است

   امیرخانی درباره تاسیس موزه فولادوند نیز گفت: هر چند این اقدام خیلی دیر اتفاق افتاده اما اقدامی خوشایند است. در حدود دو سال پیش خانه فولادوند توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران انتخاب و خریداری شد و در حال حاضر دارد مرحله تعمیرات را پشت سر می‌گذارد و زمانی که کامل شود به اولین موزه خوشنویسی بدل خواهد شد.

او ادامه داد: آثاری که برای این موزه خریداری شده کم‌نظیر و فوق‌العاده نفیس هستند و اصلی‌ترین کار برای برپایی یک موزه توجه به دقت در انتخاب آثار و صحت و سلامتی آن‌هاست.

رییس شورای عالی انجمن خوشنویسان در ادامه درباره کمبود جشنواره‌های بین‌المللی در حوزه خوشنویسی گفت: ما باید از خودمان انتقاد کنیم. کشور ترکیه علیرغم این که خط خود را تغییر داده است، امروز مرکز بزرگترین همایش خط و خوشنویسی در جهان است و ما در حالی که در این زمینه پیش رو بوده‌ایم، امروز به جایگاه واقعی خود دست نیافتیم و این نیازمند حمایت مسئولان است تا بتوانیم جایگاه خوشنویسی را در جهان ارتقا دهیم.

در ادامه صندوق آبادی به برگزاری حراج "باران" اشاره کرد و گفت: انجمن خوشنویسان رسالتی دارد و هرکس تحت هر عنوانی در راه اقتصاد خوشنویسی گام بردارد ما از آن حمایت می‌کنیم. ما از مدیر این گالری در برگزاری حراج تخصصی خط و خوشنویسی تشکر می‌کنیم و از هیچ حمایتی دریغ نخواهیم کرد.

این مراسم با اعطای 130 گواهینامه استادی خوشنویسی به هنرمندان عضو انجمن خوشنویسان پایان یافت.