جهش تولید با مشارکت مردم
چهارشنبه 5 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اولین پرفورمنس کالیگرافی "مهدی حاجی محمدی فریمانی" دانش آموخته گرافیک و نقاشی، مدرس دانشگاه، عضو انجمن خوشنویسان و طراحان گرافیک ایران

به گزارش این خبر؛
  اولین پرفورمنس کالیگرافی "مهدی حاجی محمدی فریمانی" دانش آموخته گرافیک و نقاشی، مدرس دانشگاه، عضو انجمن خوشنویسان و طراحان گرافیک ایران با عنوان "ترانه باران" جمعه 96/5/27 از ساعت 16 الی 20 در نگارخانه ترانه باران، برگزار و تا تاریخ 96/6/9 ادامه دارد. علی جزایری (استاد انجمن خوشنویسان ایران) که به عنوان" کیوریتور" در این رویداد هنری ایفای نقش می کند در حین برگزاری مراسم،اظهار داشت:
دانش بصری، خلاقیت، احساس، آنیت و تجربه، مراتبی از ذهنیت شکل گرفته ی استاد حاجی محمدی است که با اجرای آزاد و بداهه خود، که گاهی در فضای نقاشانه و گاهی در فضای خطاطانه، خلق می شود به میان مردم آمده است تا چشمان مشتاق بازدید کنندگان،هنرمندان و هنرجویان را به ضیافت این مهم، دعوت کند...

ایشان گفت:  برپایی همزمان نمایشگاه، با اجرای موسیقی زنده در آن، یکی دیگر از جذابیت های پرفورمنس فوق است،به طوریکه استقبال و تشویق های پیوسته ی حاضرین و اهالی هنر، اذعانی بر این موضوع است...یادآور می شود؛ مشارکت و حضور ارزشمند استادان انجمن خوشنویسان، استادان دانشگاه و فرهیختگان این سامان؛ محمد حسین عطارچیان، یادگار خیام ،علی اصغر مقتدایی، حسن قادر، محمد غفوری منش، مرتضی گودرزی دیباج، حسن وند ،تقی نژاد، علی اکبر آسمانی، نوری، مهدی پارسا، حسین نوروزی، صدیقی،سعید صمدی، استویی، نوبری ... و خانم ها: الله دادیان، ساناز البرزی، حاج صادقی، طلایی، شیرین نوشیروان ...را در آئین افتتاح این محفل فرهنگی هنری، می توان از وجاهت امر برشمرد...

 

"در نظر بازی ما بیخبران حیرانند"
به بهانه ی نمایش کالیگرافی پرفورمنس آرت مهدی حاجی محمدی مرداد 96 - گالری ترانه ی باران.

 مهمترین مؤلفه ی مورد استفاده در آثار مهدی حاجی محمدی " واژه " است؛ که بر اساس " اتفاق " در قالب خطوط سیال و لغزان هویدا می شود.

او می کوشد با فاصله گرفتن از محدودیت های قاعده مند سنت نوشتاری به موقعیتی شاعرانه و احساسی با ماهیتی تصویری و سرشتی زیبایی شناسانه دست یابد.

در این رهگذر " سیالیت " فرمی در استفاده از خطوط ریتمیک و تنوع در پاساژهای رنگی به وجود آمده است؛ که همواره در جریان اجرایی شدن شان خواسته یا ناخواسته مخاطب را به تماشا از فاصله ای نزدیک دعوت می نماید.

  آشکارگی یا پنهان گری خطوط حاصل تمرکز و چیرگی یا چیره دستی ای ست که از پی استمرار و مداومت در کار و قدرت بصری نشأت می گیرد. ساز و کار و مکانیزم درونی این نشانه ها بیشتر به نیت  زیبایی شناختی و نوعی " نظر بازی " تصویری شناخته می شود.

این رویکرد مبتنی بر درک و شناخت کیفیات بصری و گشودن ظرفیت های تصویری پنهان شده در آنها ست. با این همه این موقعیت های بصری تحریک آمیز و خلق الساعه بیشتر در حوزه ی کاری نقاشان و طراحان گرافیک می آید تا به کار زیبا نویسان ... و از طرفی این حوزه ها بر خواسته از ضرورت های زندگی معاصر ماست؛ که طبیعتاً باید با آن مواجه شد. میل و گرایش به بیان لحظه های ناپایدار، رفته رفته منجر به تثبیت این رفتار در گرایش به " بداهگی" و ارضای آنی لحظه و استحاله ی حس روانی آن به شکلی ناخود آگاه و بی تکلف، راه خود را در دل رسانه ی " نقاشیخط " یا بهتر بگوییم گرایش های نوین خطاطانه پیدا می کند.

در این روش شارعان جنبش "اکسپرسیونیست انتزاعی" نیمه  ی قرن بیستم ( جکسون پولک مادرول روتکو پیرسولاژ – ... )  را می توان نام برد. با این تفاوت آنان فارغ از جنبه های صوری، فرمی و تجربه های فردی ... رویکردی حاصل از تجربه ی زیست و زندگی پس از جنگ جهانی دوم را پشت سر داشته اند؛ که به نوعی روحیه عصیان و دلهره ی بازمانده از تجربه ای جان کاه و گرسنگی و در به دری و آوارگی پس از جنگ را با خود به همراه داشته اند؛ که در دل خود ابعاد تازه و ناشناخته ای در مواجهه با موقعیت های تازه به وجود آمده که حاصل آن را امروز به عنوان " جنبش اکسپرسیونیست انتزاعی " می شناسیم.

" اما پرفورمنس در غرب اساسأ از 1960 به بعد مطرح گردید که فهم معاصر به آن هویت مستقل داده است و اگر بخواهیم اجرایی بودن آثار را مورد بررسی قرار دهیم می توان تبار تاریخی دور و درازی را برای آن در نظر آورد. منش اجرایی آثار امروزه در قالب گرایش های متفاوتی از پرفورمنس به وقوع می پیوندد که برخواسته از ضرورت زندگی انسان معاصر بعد از آشوب و تضاد های زندگی مدرن است و البته دلایل فکری آن را که چرا و چگونه به وجود آمده است را می توان جویا شد. " 1 "اما در اینجا برای ما مسئله کمی متفاوت و بغرنج می شود، چرا که آن عصیان و نظام فکری" روح دوران " تبدیلو جلوه گاهی عینی و دکوراتیو می یابد. show roomبه روایتی شماتیک ، نمایشی ، همواره این پرسش مطرح می گردد آیا این پیوستگی که معیارها و ساختار دیداری مبتنی بر مفاهیم منطقأ تعریف شده و محتوای عینی پدیده ها هستند؟ آیا این نشانه ها شناسای مفاهیم در گسترش معنا در افق زندگی امروز ما می باشند و به آن تعلق دارند؟ و به عبارتی ... " چگونه مکالمه های فرهنگی بر اساس اختلاف تأویل ها شکل می گیرند و چگونه منش فرهنگی این مکالمه ها سازنده ی معناهایی می شوند که آدم ها به یاری و با ابزار آن معناها راستای عملی زندگی شان را استوار می کنند. 

1 شهریور 1396

محمد غفوری منش  

1 محمد پرویزی فلسفه ی طراحی ( در دست چاپ ) مدیوم ها چگونه شکل می گیرند.  

2 بابک احمدی  - رساله ی تاریخ نشر مرکز چاپ سوم صفحه ی 50