به نام خدا

غوغای قلم در مدارس تهران - گزارشی از: زینب شریعتی

  به گزارش این خبر، در اقدامی خودجوش، 2 تن از هنرمندانِ متعهد کشورمان، مهدی حاجی محمدی فریمانی(استاد دانشگاه های هنر تهران) و علی جزایری (استاد انجمن خوشنویسان ایران) دهه ی دوم محرم و در تاریخ های یازدهم و سیزدهم مهرماه 1396 وبا فعالیتی در خصوص" کالیگرافی" در یکی از مراکز ملی استعدادهای درخشان، کارگاهی با عنوان"غوغای قلم" را تقدیم دانش آموزان و خانواده های ایشان کردند.

  گفتنی است این کارگاه هنری،رویکردی عاشورایی داشت که با فرهنگِ دشت نینوا،مقصودی فراتر از یک برنامه ی هنری را به میان مردم و عزادارانِ دانش آموز بُرد .شایان ذکر است اجرا و ارادتی که در فضایی معنوی و با موسیقی "سریال خاک سرخ "ارائه گردید نخستین کارگاه تخصصیِ کالیگرافی بود که در سطح مدارسِ تهران و به تعبیری ایران دیده شد. و استقبالِ قابل توجه مدیران،دانش آموزانِ جوان، اولیا، مربیان و سایر مدعوین نیز، هر لحظه بر جاذبه های های آن می افزود.

میزبان این حرکت هنری،دبیرستان تیزهوشان علامه حلی2 تهران و طراح  برنامه ی آن را استاد علی جزایری بر عهده داشت که طی سخنانی درطلیعه ی رویدادِ فوق گفت: قصد داریم در سطحی بزرگتر این طرح و طرح هایی مشابه را، بر اساس تنظیمِ جدولی از"ورک شاپ ها و پرِفورمنس ها"با عنوان طرح ملی، مطرح و در صورتِ همگامی و مساعدت  دستگاه های ذیصلاح ،آن را به مدارس کشور و مراکز آموزش عالی بکشانیم. وی در ادامه ی این اظهار نظر اعلام کرد ؛ورک شاپی که شاهدِ آنیم دومین پروژه ی مشترک با استاد حاجی محمدی است که بار اولِ آن،در گالریِ ترانه باران با موضوعی آزاد، بیان شد و خوشبختانه بازتاب بسیار خوبی هم داشت.اکنون به دنبال کانسِپت های جدیدی هستیم که مراکز استان ها و احتمالا خانه هنرمندان ایران، از مکان های مورد نظرمان خواهد بود .

به گزارش این رویداد و به استنادِ مشاهداتِ عینی نویسنده، شاید بتوان استاد علی جزایری را در ردیف هنرمندان معناجو و در عین حال، عملگرا تعریف کرد که مبنای نگاه و فعالیتش را عموما در فضای فرهنگی و مراتبِ تربیتی و پرورشی شاهد هستیم.

 

  تریبون او در مدیریت و اجرای برنامه، مصادیقی بر این نظر و اذعان است که علاوه بر معرفی همکار خود(استاد مهدی حاجی محمدی) و ویژگی های کالیگرافیِ او" دانش بصری، تجربه، سیالیت، سرعت، آنیت و بداهگی..." چنین اقدامی  را نیاز زمانه و در جهت  ارتقای دانش عمومیِ جامعه قلمداد کرد و گفت: مدارس کشور، متاسفانه از ظرفیت های خوبِ هنری برخوردار نیستند و چنانچه در خصوص این نیاز، تصمیم جدی و برنامه ای کلان و مستمر از سوی متولیان امرگرفته نشود؛ باید منتظر آسیب های تدریجیِ آن باشیم.ایشان حمایت، تعمیم و تزریق برنامه های هنری را مکملی اثربخش و ضروری برای برنامه های آموزشی دانست؛ و با تاکید در کالیگرافیِ عاشورایی،سخنان خود را اینگونه ادامه داد و گفت: بی تردید طنینِ سرخِ سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و فرهنگ دشت کربلا،همچنان در تاریخ بشری جاودانه خواهد ماند.

این استاد خوشنویس، خطاب به مخاطبین جوان خود،بیان داشت که تجلیِ این معنا و معارف را باید در هنر عاشورایی پی گرفت؛ و از آن به عنوانِ هنری مستقل یاد کرد... ونیز گفت: هنرمندان اهلِ معنا در حقیقت،با چنین فضایی محشورند و موانست با آن را نذرِ فرهنگیِ خود می دانند.این کارشناس هنری با اشاره به قیام امام حسین(ع) رویکرد هنری خود را، به واسطه ی این عوالم، فراتر از زمین و جنسِ زمینیان دانست؛ و چنین اظهار داشت: هنرمندانِ متعهد، در واقع دغدغه مندند و در این ماجرا دغدغه ای عمیق تر دارند که باید به آن وفادار باشند .ایشان در ادامه ی بیاناتِ خود ،هنرنمایی در شرایط کنونیِ جامعه را بسیار مهم توصیف کرد و موضوعِ بیان وشرایط تحول گرایِ آن را از مصادیق این ادراک خواند و پی گیریِ آن را به استقامتی بزرگ نسبت داد.

این طراح گرافیک در پی این تعمیم و تصمیم، امتزاجِ هنرنمایی با "رسالت، طریقت،شریعت" و عزم دینی را مطالبه ی اندیشه و ذاتِ باطنی این ماجرا برشمرد و نیز بر جدی بودن آن، صحه گذاشت. استاد جزایری از آن جهت که تریبونِ هنر عاشورایی را در چنین رویدادی برعهده داشت به استنادِ هنرنمایی و قلمی که بر دستانِ همکار خود، استاد حاجی محمدی بود؛گفت: قلمِ هنرمند عزیزمان ، یکی از همین انتخاب های درست است که می توان نسیم ارادت های ناب و بندگی های سرشار از عشق و اعتقاد را در آن دنبال کرد و هم چنین قابلیت های هنر و مراتبش را در زندگی اجتماعی،فرهنگی و حتی بهداشت روانیِ جامعه شاهد بود.

 

 ایشان یکی از مهمترین عوامل تشکیل دهنده ی هنرهای تجسمی  در ایران را شاخصه های نوینی دانست که ریشه در سنت و آدابِ معنوی دارد. این هنرمند، حضورِ فرم ها، نقوش ونوشتار مذهبی در هنر را علاوه بر کیفیت و میراثِ بصریِ آن، بخشی از الفبای ارجمند و تعالی بخشِ این مهم خواند که جهانیان را بر این فرهنگ و هویت، ارجاع می دهد.وی این نگاه را به عنوانِ یک روش و منش،قابلِ استناد و دفاع در گرافیک امروز قلمداد کرد و در ادامه ی سخنان خود،استفاده از چنین مراتبی را در حوزه ی گرافیک،مهم تلقی کرد و فصلی متفاوت در ایجادِ کنش های نقاشانه،رفتارهای خطاطانه، تصویرسازی،موشن گرافیک ،پوستر و غالبا طرح های این چهل پنجاه سال اخیر دانست وگفت : ما خاطره ی اینگونه برخوردهای هنری را در قیام مردمی و در نهضت امام خمینی(ره) با اعلان ها و دیوارنوشته های آن دوره( گرافیتی) به یاد داریم.

 این کارشناس هنرهای تجسمی با اهتمام در پروژه ی فرهنگ عاشورایی؛ "کالیگرافی، تایپوگرافی ،نقاشیخط و گرایش های نوینِ خطاطانه"را بهانه ی خدمتِ خود و همکار هنرمندش اعلام کرد و خطاب به مخاطبین خود گفت:هر اتفاق مهمی، باید در عرصه و پهنه ی آن مورد ارزیابی قرار بگیرد ؛ تا جایی که شرایط تبلیغ و انتشار آن در میان توده ی مردم  تسهیل شود.پایان بخش سخنان استاد علی جزایری بر این موضوع تاکید داشت؛ که هنرمندان متعهد در حقیقت، سفیران فرهنگیِ جامعه هستندکه در تجلیل واستمرارِ هنر عاشورایی،باید به انحای مختلف مصمم باشند و درکنارآن،ارزش های دفاع مقدس،تحکیم خانواده،فرهنگ مطالعه،شعایر دینی و صدها موضوع دیگر را نیز مورد همت و دقت خود قرار دهند.