تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
شنبه 1 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گزارش تصویری آئین افتتاحیه پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی درقزوین - 97/6/3

استاد امیرخانی در آئین افتتاحیه پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی (قزوین):

هنر خوشنویسی می تواند دریچه ای برای اتصال انسان به خداوند باز کند.

خوشنویسی بهترین زبان هنر برای انتقال پیام است و می تواند دریچه ای برای انسان به سوی پروردگار متعال باز کند و درتقویت روحیه معنوی هنرمند تاثیرگذار باشد.

   پنجمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران شنبه شب در مراسمی با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زاهدی استاندار، استاد غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار خوشنویسی، اکبراسکندری نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، علی صفری شهردار، داودی رئیس شورای شهر، مدیر اجرائی انجمن خوشنویسان آقای عارف براتی، دیگر استادان، خوشنویسان و هنرمندان در سرای تاریخی سعدالسلطنه قزوین گشایش یافت.

غلامحسین امیرخانی در این مراسم گفت: سرای سعدالسلطنه قزوین اثری بی نظیر است که روح زمانه را در خود گنجانده است وخودش را در اشکال مختلف زنده نگهداشته تا دیگران از آن درس بگیرندوی افزود: دوسالانه که به پنجمین سال برپایی خود رسیده از پختگی لازم برخوردار شده و در انتقال پیام بسیار موثر است.

رئیس انجمن خوشنویسان ایران تصریح کرد: در عصر کنونی، فرهنگ مانند چراغی است که در تاقچه تاریخی کشور قرار گرفته که شاید سوخت ندارد و ما باید از ذوق و عشق خود روغنی در آن بریزیم و روشنش کنیم تا چراغش روشن شده و راهنمای همه ما باشد. حدود ۳۴۰ شعبه خوشنویسی در سراسر کشور داریم که قزوین از نقاطی است که اولین شعبه ها در آن دایر و در سال ۴۵ حدود ۵ شعبه در آن فعال شد که بیانگر ریشه هنری در این شهر است. قزوین در کنار شهرهایی چون اصفهان، تبریز، خراسان و شیراز توانسته بدرخشد و هنرمندان شاخصی را در خود تربیت و معرفی کند که هر کدام سرآمد شدند.

استاد امیرخانی یادآورشد: موسس بودن در انجمن خوشنویسان یک افتخار است اما تداوم یافتن هنر یک همت دیگر و ارزش بیشتری دارد و خوشنویسی توانسته این روند را در طول سالهای اخیر بخوبی طی کندوی بیان کرد: در سال ۱۳۳۰ بزرگانی چراغ خوشنویسی را روشن کردند و توانستند نشان دهند که خط یک هنر ویژه ایرانی است که در بستر زمان توانسته خود را حفظ کند لذا اهمیت و اعتبار ان هم باید از زبان هنرمندان گفته شود.

امیرخانی تصریح کرد: دوره وجود شناسی، سپس معرفت شناسی را سپری کرده ایم و امروز دوران زبان است و اگر زبان توانمند نباشد نمی تواند پیام را منتقل کند و خوشنویسی بهترین زبان هنر برای انتقال پیام به مخاطب است.

رئیس انجمن خوشنویسان ایران اظهارداشت: نقش خط در تقویت و بنیه بخشیدن بیشتر به زبان موثر بوده  و هنر خوشنویسی در عصر کنونی که فرصت مردم کم شده و امکان برخورداری مردم از خط کمتر کرده می تواند در تامین آرامش معنوی هم موثر باشد.

 گاهی با یک قطعه خوشنویسی دریچه ای باز می شود تا انسانی به دریای بیکران الهی متصل شود و دیگر ویژگی هنر این است که حد و مرز و جغرافیا نمی شناسد، بلکه سفر می کند و همه گونه مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهددر حالی که بیش از ۳۴۰ شعبه انجمن خوشنویسی در کشور دایر شده اما پنجمین دو سالانه در قزوین برگزار می شود و این نشان می دهد این شهر تاریخی لوازم و بسترهای لازم را برای میزبانی یک رویداد بزرگ هنری دارد.

وی اظهارداشت: استادان خوشنویسی در این شهر بالندگی داشته اند و جوانان هنرمند و مشتاق آن در ۴ دهه گذشته بخوبی کار کرده اند و ریاضت کشیده اند تا بتوانند به اعتلای هنر کمک کنند.

استاد امیرخانی اضافه کرد: باید مسئولان حمایت کنند تا اینگونه برنامه ها به شایستگی برگزار شود هرچند استادان زیادی داریم اما مرد میدان کارهای اداری برای برگزاری این دو سالانه ها بسیار کم است و قزوین نشان داد شایسته میربانی کارهای بزرگ است.

 استاندار قزوین گفت: خوشنویسی عرفانی ترین هنر بشری است که هرگز به سمت ابتذال نرفته و مسیر سلامتی را طی کرده است.

  عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین شنبه شب در پنجمین دو سالانه خوشنویسی بین المللی ایران در سرای سعدالسلطنه قزوین و در جمع هنرمندان، فرهیختگان و خوشنویسان گفت: با آغاز هفته فرهنگی قزوین و شروع این ایام با دوسالانه خوشنویسی، فعالیتهای فرهنگی خوبی در حال اجراست که می تواند هنرمندان را راضی کند.

وی افزود: مهمترین وسیله ارتباطی انسان زبان است که ابتدا بسادگی شکل گرفت و سپس متنوع شد اما برای ماندگاری زبان، خط توسط بشر ابداع شد تا هم ماندگار شود و هم تاثیر زیادی روی انسان بگذارد.

استاندار قزوین تصریح کرد: برای زندگی روزمره شاید همین زبان محاوره کافی باشد اما گاهی شما می خواهید از عشق، ایمان آزادی و احساس صحبت کنی که در این وضعیت نیازمند هنر هستید وقتی انسان به هنر روی آورد ابتدا روی زبان کار کرد و سپس آن را آهنگین کرد و شعر ایجاد شد. البته خط هم بتدریج آهنگین شد و باید پذیرفت که در خوشنویسی نوعی موسبقی در قامت واژه ها دیده می شود که در قابها تبلور می یابد.

زاهدی گفت: عرفانی ترین هنر بشری خوشنویسی است و هرگز بعد از قرنها به ابتذال کشیده نشد و این ارزش مهم است.

وی اضافه کرد: قزوین دارای بزرگان خوشنویسی فراوانی است و به حق پایتخت خوشنویسی ایران شده و در سالهای اخیر هم رویکرد مدیران فرهنگی، شورای شهر و شهرداری به هنر بیشتر شده و این کار موجب اعتلای هنری استان در رشته های مختلف شده است مدیران دولتی در نهادهای فرهنگی، شورای شهر و شهرداری تلاش می کنند تا نشاط جامعه با ابزار هنر بیشتر شود و این کار به کاهش آسیب های اجتماعی منجر خواهد شد. امروز در ابتدای هفته فرهنگی قزوین شاهد افتتاح پنجمین دوره دوسالانه خوشنویسی در قزوین هستیم که این حرکت فرهنگی به اعتلای هنر خوشنویسی کمک خواهد کرد.

وی از استاد امیرخانی به عنوان افتخار ایران و استان یاد کرد و از حضور ارزشمند این استاد خوشنویسی در قزوین تشکر کرد.

سید مجتبی حسینی معاون هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح پنجمین دو سالانه خوشنویسی بین المللی ایران در قزوین
در گفتگوی خبری به سوالات مختلف در حوزه اهمیت برگزاری دو سالانه ها، تقویم هنری و توجه به اقتصاد هنر پاسخ گفت.

* دوسالانه ها چقدر در ارتقاء کیفی هنر موثر است؟

دو سالانه ها و جشنواره های محلی برای ارزیابی کارکرد و تلاش هنرمندان در فاصله دو رویداد اهمیت زیادی دارد و از طرف دیگر بستر گفتگوی هنرمندان را فراهم می کند، لذا این رویدادها می تواند یک فرصت تلقی شود.

البته این رویدادها نباید بیش از حد برگزار شود و اگر تقویم هنری مملو از جشنوارها باشد دیگر فرصت رشد را محدود خواهد کرد لذا رویدادهای هنری هم فرصت و هم تهدید است.

در میان رویدادهای هنری کشور یکی از برنامه ها دوسالانه خوشنویسی قزوین است که یک رویداد فرصت ساز بوده و هنرمندان هر دو سال می توانند رشد و پیشرفت خود را ارزیابی کنند.

خوشبختانه هر دوره سطح کیفی دوسالانه ها بهتر می  شود و هر دوره هنرمندان آثار خود را در معرض قضاوت قرار می دهند و رشد خود را به قضاوت می نشینند.

تقویم هنری وزارت خانه در برگزاری جشنواره ها چگونه است؟

تقویم ما ثابت است و شامل رویدادهای بین المللی فجر، جشنواره های ملی تجسمی جوان، جشنواره موسیقی جوان و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر مریوان و تئاتر بین المللی است اما رویکرد کلی ما کیفی سازی برنامه هاست و نگاه آمایشی به توسعه و رشد هنر در کشور و همکاری نهادهای مختلف در حوزه هنر از اهم نگاههای معاونت هنری است.

*برای نمایشگاههای خارجی چه برنامه ای تنظیم شده است؟

به طور مستمر و جاری رویدادها در حال برگزاری است و تمامی اعزام هنرمندان و نمایشگاههای هنری تابع یک روال منظم و منسجم بر اساس ظرفیت کشور میزبان و مخاطب شناسی است.

آیا محدودیت اعتباری برنامه های هنری را تحت تاثیر قرار داده است؟

البته همواره دغدغه اعتباری داریم اما به دلیل استطاعت هنرمندان نگاه اعتباری نداریم و نبود اعتبار به توقف فعالیت های هنری منجر نمی شود.

اقتصاد هنر را تا چه میزان جدی گرفته اید؟ 
 
اقتصاد هنر به معنای خرید هنر توسط دولت نیست بلکه کمک به توسعه بازار هنر است و تمام کلان برنامه های معانت هنری وزارت ارشاد رویکرد توسعه ای دارد و بومی سازی و فراگیر کردن اقتصاد هنر از برنامه های وزارت است.

ما با تمام توان برای توسعه بازار هنر و گسترش اقتصاد هنر با رعایت همه استانداردهای این بخش کار می کنیم.

چه هنری ظرفیت بیشتری برای صادرات دارد؟

هنر کالا نیست که صادر شود آثار هنری مانند تیر آرش هستند که از کمان فرهنگ شلیک می شوند و هر جا فرود بیاید مرز هنری ایران است، لذا نگاه کالایی به هنر پسندیده نیست.

معاون هنری وزارت ‌ارشاد: برای گسترش بیان خوشنویسی به فهمی ‌نو نیاز داریم.

  معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای گسترش بیان خوشنویسی و فراگیر شدن فهم و ادراک از سنت خوشنویسی به بیان‌های متعدد و نو نیازداریم چرا که نافی سنت نبوده و این چراغ را روشن‌تر می‌سازند.

سید محمد مجتبی حسینی امشب در آئین افتتاحیه پنجمین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران که در سرای سعدالسلطنه برگزار شد، ضمن تبریک هفته فرهنگی قزوین  اظهار داشت: نسبت زبان و‌خط همانند شعر و خوشنویسی دو زبان بلیغ و فصیح در کشور ایران هستند چراکه فرهنگ بلند ما به زبان شعر درامده و آفاق را در برگرفته است و خط ما جامع شایسته شهر شده تا از مرزهای تاریخ و جغرافیا بگذرد.

وی ادامه داد: اقبال صاحبان استعداد، شعر را به حد اعلا رسانده و شاعری و خطاطی را بسیار دشوار ساخته چراکه متر و معیاری در این عرصه پیش رو هنرمندان است و تحمل مشقت و دشواری را می‌طلبد. در این سال‌هایی که بعد از دوران خوشنویسی پیش امد، خوشنویسی در معرض فراموشی قرار داشت اما شم خوشنویسان این چراغ را روشن ساخت تا اینکه در چند وقت اخیر یکی از بزرگترین خانواده‌های هنری در تاریخ هنر ایران را رقم زد.

وی بیان کرد: انجمن خوشنویسان ظرفیتی است برای انجام خدمتی سترگ و باتوجه به اینکه نگاه آمایشی به هنر در ایران کمتر دیده شده، در راستای توسعه هنر نیز زیرساخت‌های چشم‌گیری به کار نرفته است.

حسینی تصریح کرد: سنت فرهنگی ما قبل از اعطا باید شایسته پذیرفتن عطا باشد که در کشورما فراموش شده است در صورتی که باید قابلیت اولین صفتی باشد که شخص شایسته دریافت لقبی داراست

وی خاطرنشان کرد: قزوین از معدود نقاطی است که چنین رفتاری در آن مشاهده می‌شون و نسبت برگزاری دوسالانه در قزوین، نسبت حاصل تطبیق و تعمم بوده که باورپذیری حاکم بر آن حاصل رفتار مدبرانه مردم قزوین است و امید داریم شاهد برگزاری پنجاهمین دوسالانه در قزوین باشیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ملک محمد قزوین یک رکن تاریخی تحت عنوان سنت‌های آیینی را باور داشت و اثار وی نشانه‌ای از تلاش برای نوآوری در دل سنت است و در دیدگاه وی بی اعتنایی در سنت دیده نمیشود چراکه نمک مضاعف اثر وی طراوت و شیرینی اثرات اوست برای گسترش بیان خوشنویسی و فراگیر شدن فهم و ادراک از سنت خوشنویسی به بیان‌های متعدد و نو نیازداریم چرا که نافی سنت نبوده و این چراغ را روشن‌تر می‌سازند