تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
شنبه 1 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وداع با خوشنویسی برابر با ترک دنیاست .

 


     "استاد علی اشرف صندوق آبادی" در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارشبستان در بیرجند اظهارداشت: انتخاب رشته هنری خوشنویسی به دوران دبستانم بر می‌گردد زمانی که موفق شدم یک تبلیغ تلویزیونی را با خط خوش نوشته و آن را به مدرسه ببرم که معلمان و خانواده با دیدن آن مرا مورد تشویق بسیار قرار دادند که این امر سبب شد تا در این عرصه هنر خوشنویسی و نقاشی قدم بردارم. وی با بیان اینکه عشق و کششی خاص در هنر خوشنوسی وجود دارد، تصریح کرد: این عشق و شرایطی که برایم ایجاد گردید این جاذبه را به وجود آورد تا در مسیر خوشنویسی گام برداشته و از مشتاقان این رشته هنری شوم.
 نائب رئیس انجمن خوشنویسی ایران با اشاره به اساتید خود گفت: در ابتدا که وارد این رشته شدم در شهرم «ایلام» استادی در این رشته هنری وجود نداشت بنابراین رنج سفر را به جان خریده و برای تعلیم در محضر استاد «عبدالله جوادی» عازم کرمانشاه شدم و در ادامه مسیر نیز برای استفاده از محضر استاد «علیخانی» در خط نستعلیق و استاد «یدالله کابلی» در خط شکسته نستعلیق عازم تهران شدم و هنوز نیز به عنوان شاگرد ایشان کار را دنبال می‌کنم.
استاد صندوق‌آبادی در پاسخ به این سوال که تصور جنابعالی برای دور ماندن از هنر خوشنویسی و ترک این وادی چیست؟ افزود: ترک هنر خوشنویسی برایم مانند این است که بخواهم دنیا را ترک کنم زیرا با خوشنویسی زندگی کرده و بهترین لحظات عمرم را گذرانده‌ام،خوشنویسی همچون معشوق من بوده و هیچ گاه به فکر ترک آن نیافتاده‌ام. وی با اشاره به اینکه خوشنویس معمولا برخی از آثارش با روحش عجین بوده و همه آثار همچون فرزندانش است، اضافه کرد: خوشنویس نسبت به برخی از آثارش چون زمان بیشتری گذاشته مأنوستر بوده و به عنوان بهترین هنرش آنرا در برای خود حفظ می کند.
 نائب رئیس انجمن خوشنویسی ایران به تربیت شاگردان اشاره کرد و گفت: زکات علم و هنر آموزش است بنابراین هر هنرمندی باید هنر خود را خالصانه به شاگردانش آموزش دهد که خوشبختانه در این حوزه تاکنون توانسته‌ام افراد علاقمند زیادی را آموزش دهم که بسیاری از آنها خود به درجه استادی در سطح ملی و بین‌المللی رسیده‌اند.  استاد صندوق‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر در تهران 117 شاگرد دارم که در مرحله استادی قرار دارند و همچنین با شاگردانی خارج از کشور به صورت تلگرامی ارتباط دارم.  وی با بیان اینکه یکی از بهترین دوران تاریخ خوشنویسی، دوران معاصر است چرا که جوانان با استعداد و خوش ذوقی وارد این عرصه شده‌اند، یادآور شد: در حال حاضر انجمن خوشنویسان ایران 320 شعبه در داخل و 17 شعبه در خارج از ایران دارد.
 نائب رئیس انجمن خوشنویسی ایران با اشاره به اینکه از نظر کمیت افراد زیادی به خوشنویسی علاقه مند بوده و آن را دنبال می کنند، افزود: اما از نظر کیفیت امروز جوانانی در جای جای کشور وجود دارند که کمتر از بزرگان خوشنویسی ایران نیستند؛ امروز رشد فزاینده ای از نظر هنری و خلق آثار بدیع داشته ایم که این امر جای تبریک به استاتیدی دارد که زمینه ورود جوانان علاقمند به این عرصه را فراهم کرده‌اند.
استاد صندوق‌آبادی یادآور شد: انجمن خوشنویسان ایران نقش تعیین کننده ای داشته و بستر مناسب و عادلانه ای برای شکوفا شدن هنر خوشنویسی جوانان علاقمند به این رشته را در تمامی کشور فراهم کرده به طوری که امروز در جای جای ایران اسلامی، اساتید برجسته خوشنویسی حضور دارند که این امر قابل توجه و دارای اهمیت است . وی با بیان اینکه هر مقطعی اقتضاعات خود را دارد و نمی توان امروز را با دهه پنجاه و شصت مقایسه کرد، افزود: امروز افکار، اندیشه ها و حتی جریانات اجتماعی نسبت به گذشته تغییر کرده و هر زمان شرایط خاص خود را دارد.
 نائب رئیس انجمن خوشنویسی ایران با اشاره به اینکه خوشنویسی هنری است که خواستگاه آن ایران بوده و مربوط به تاریخ، تمدن و فرهنگ این مرز و بوم است، یادآور شد: بنابراین باید داشته هایمان را قدر دانسته و آن را به جهان معرفی کنید استاد صندوق‌آبادی ادامه داد: ایران به ادبیات، خوشنویسی و فرشبافی در جهان شهرت دارد که اگر نسبت به آنها بی توجهی نماییم در واقع به تاریخ، فرهنگ و تمدن خود بی توجهی کرده ایم.
 وی گفت: مسئولان در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید هنر خوشنویسی را که هنر معنایی و مربوط به ادبیات بوده و پیام دارد را ترویج کنند به این سبب که اگر این هنر ترویج یابد و جوانان کشورمان به این هنر آراسته گردند بهتر خواهند توانست خود را به جهانیان معرفی کنند. نائب رئیس انجمن خوشنویسی ایران به نمایشگاهایی که تاکنون آثارش را در آن به نمایش گذاشته اشاره کرد و عنوان داشت: تاکنون در نمایشگاه های گروهی و انفرادی فراوانی آثار خود را به نمایش گذاشته ام اما در چند سال اخیر در نمایشگاهی در قم، در گالری ترانه باران و نمایشگاهی در ایلام شرکت کرده ام.  استاد صندوق‌آبادی با بیان اینکه برای نخستین بار بوده که به خراسان جنوبی سفر کرده است، 
تصریح کرد:در شهر و استانی که ظرفیت هایی همچون استاد اسماعیلی مود و دیگر بزرگان عرصه خوشنویسی را دارد و بزرگانی در آن وجود داشته که ساختمانی مستقل برای انجمن خوشنویسی ایجاد کرده اند ظرفیت برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی رضوی وجود دارد.
 وی با اشاره به اینکه هر هنری بدون سختی امکان پذیر نبوده و هیچ چیز به آسانی بدست نمی آید، یادآور شد: هر انسانی در جریان تلاطم ها و سختی ها پخته شده و در هیچ شرایطی در حوزه علم و هنر به سادگی چیزی به کسی نمی دهند بلکه همت بلند انسان های بزرگ را به جایی می رساند. نائب رئیس انجمن خوشنویسی ایران ادامه داد: تا زمانی که انسان طاقت دشواری و صبوری نداشته باشد هیچ گاه به پیروزی و ظفر نمی رسد.
استاد صندوق‌آبادی با توصیه به جوانان و پیشکسوتان عرصه هنر خوشنویسی برای شرکت در جشنواره ملی خوشنویسی رضوی گفت: جوانان باید با شرکت در اینگونه جشنواره ها هنر خود را محک زده تا با انگیزه ای بیشتری در عرصه باقی بمانند. وی اضافه کرد: اینگونه جشنواره ها در واقع میدان آزمایش و محک زدن بوده تا هنرمند مختصات خود را دانسته و براساس آن نقشش را تعیین کرده و به هدفش دست یابد.