سال رونق تولید
پنجشنبه 21 فروردین

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برگزاری هم‌اندیشی مسئولان فرهنگی و هنری تهران برای «نوروزگاه تهران 99» 

   معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: «جشنواره نوروزگاه تهران 99» تلاش خواهد کرد فضای عمومی و بیرونی بانشاطی در شهر تهران شکل بگیرد.  
 به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، نشست هم‌اندیشی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با حضور جمعی از مدیران ارشد شهری و مدیران عامل مراکز هنری و فرهنگی برای برگزاری «جشنواره نوروزگاه تهران 1399» عصر روز گذشته 27 بهمن‌ ماه در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

  در این جلسه هم‌اندیشی در کنار محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، چهره‌ها و مسئولان شهری، فرهنگی و هنری از جمله «غلامحسین محمدی» مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، «محسن جعفری‌مقدم» مدیرعامل شرکت پیام‌رسا، «حسین گنجی» معاون تبلیغات مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، «مجتبی حسینی‌‌توسل» مدیرعامل برج میلاد، «مهرشاد کاظمی» رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، «مجید رجبی‌معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، «شهرام گیل‌آبادی» مدیرعامل خانه تئاتر، «نیک‌نام حسینی‌پور» مدیرعامل خانه کتاب، «مهدی قلعه» رئیس هیئت مدیره کانون تئاتر کودک و نوجوان، «عباس مجیدی» رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، «محسن میرحسینی» مدیر روابط‌عمومی و عضو شورای انجمن خوشنویسان ایران و «فاطمه کرکه‌آبادی» رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک حضور داشتند. 
محمد رضا جوادی یگانه، معاون شهردار تهران در این نشست ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان بیان کرد: ما در آینده با دو رویداد مهم روبرو هستیم، یکی رویداد «تهران 1400» و که در نوروز 1400 برگزار خواهد شد و دیگری نوروزگاه تهران 1399» که زمان زیادی به برگزاری آن نمانده است. 
وی افزود: زیرساخت‌های این برنامه‌ها تقریبا مشخص شده است، اما آنچه این جلسه به خاطر آن تشکیل شده است گفتگو و هم‌اندیشی درباره نوع اجرا و مظروفی است که می‌توانیم با کمک شما آن را تکمیل‌تر کرده و قابل استفاده‌ کنیم. 

وی با بیان اینکه شهرداری عموما برای انجام برنامه‌های فرهنگی با پیمانکارانی که کارهای فرهنگی انجام می‌دهند همکاری می ‌کرده است، افزود: بهتر است کارهای فرهنگی هنری شهرداری به هنرمندان و فعالانی سپرده شود که خودشان به به انواع شیوه‌ها درگیر کارهای هنری هستند و با یک ساماندهی در قالب برنامه‌های شهر جهت پیدا کنند. 
جوادی یگانه اظهار کرد: تلاش و قصد ما این است که برنامه‌های نوروزی شهرداری شکل متنوع‌تری به خود بگیرد، کمااینکه ابزارها و ظرفیت‌های متنوعی در شهرداری تهران برای اجرای این نوع برنامه‌ها وجود دارد. 
جوادی یگانه ادامه داد: مثلا ما هیچ‌وقت از ظرفیت «دریاچه چیتگر» برای برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری در ایام نوروز استفاده نکرده‌ایم؛ یا مثلا از ظرفیت و فضای «حرم حضرت عبدالعظیم (ع)» کمتر استفاده شده است. یا در شرق تهران فضاهای چندانی برای این نوع برنامه‌ها شکل نگرفته و برای نمونه «پارک سرخه‌حصار» می‌تواند ضرفیت خوبی را در اختیار ما قرار دهد. به هر حال معمولا جمعیتی در این فضاها شکل نمی‌گیرند و ما می‌توانیم از این ابزارهای متنوع استفاده بیشتری بکنیم.
هدف نوروزگاه، شکل دادن به فضای عمومی بانشاط است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نوروز سال 99 به طور مشخص از روز سوم تا روز دوازدهم اجرا خواهد شد، افزود: آنچه که ما از سال پیش هم فقدانش را احساس کردیم و برای ما تجربه‌ای را شکل داد، استفاده از ظرفیت روزهای قبل از ایام عید است. البته خیلی از مردم تهران در آن روزها تهران را به قصد سفر ترک می‌کنند، ولی به طور کلی در آن روزها، یک فضای جنب و جوش مردمی در آستانه استقبال از نوروز و بهار را شاهدیم که خیلی بهتر می‌تواند حضور مردم در برخی از برنامه‌های فرهنگی و هنری را تضمین کند.
وی با تاکید بر اینکه فضای شهر تهران می‌تواند برای شاد کردن مردم و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مفرح استفاده شود، گفت: البته که این برنامه‌ها باید فاخر بوده و به نوعی باشند که مردم ما استحقاق آنها را دارند. 
جوادی یگانه اظهار کرد: مبنای این جلسه و دعوت از شما بزرگواران این است که به ما کمک کنید تا بتوانیم این فضای شاد و فرهنگی و هنری را در عرصه عمومی و بیرونی شهر اجرا کنیم؛ به شیوه‌ای که همه این برنامه‌ها نوعی کلیت واحد داشته باشند و فضایی بانشاط را ایجاد کنند. بنابراین کارکرد این جلسه هم‌اندیشی درباره موضوع برنامه‌های نوروزی شهر تهران است که امیدواریم با کمک و مشورت با شما به نتایج خوبی برسد.

در ادامه این نشست مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: خانه هنرمندان آمادگی این را دارد که در این برنامه‌ها به طور فعال مشارکت داشته باشد، ولی خانه هنرمندان واقعا بودجه‌ای برای انجام برنامه‌هایی که خودش بخواهد به انجام برساند، ندارد؛ مگر اینکه شهرداری متقبل بشود و خانه هنرمندان با ظرفیت‌هایی که دارد با شهرداری همکاری کند.
رجبی‌معمار افزود: برخی کارها نیازمند یک دوره هماهنگی است که باید از قبل آغاز و به انجام برسد. مثلا اگر قرار به دعوت از هنرمندان شهرستانی باشد، باید زودتر هماهنگی‌ها صورت بگیرد تا خانه هنرمندان این کار را به انجام برساند. 

لوزم شکل‌ گیری شبکه ارتباطات هنری برای نوروزگاه 99
«شهرام گیل‌آبادی» مدیرعامل خانه تئاتر هم در ادامه بر ضرورت ایجاد شبکه ارتباطی هنرمندان برای اینگونه مناسبت‌ها و برنامه‌های عمومی تاکید کرد و گفت: اگر بتوانیم برای نوروز سال آینده شبکه ارتباط هنری و هنرمندان را استارت بزنیم می‌تواند فرهیختگان فراوانی را پای کار بیاورد و فعال کند. این اقدام بسیار موثری است موثر باشند. در نظر داشته باشید که بر اساس آخرین آماری که داریم در تهران با 27 هزار نخبه هنری طرف‌ایم که شناسنامه دارند و شناسایی شده‌اند. این یعنی 27 هزار خانوار هنری داریم که اگر از اینها خواهش کنیم هر کدامشان یک کار کوچکی دم مقابل خانه خودشان انجام دهند، نمود برجسته‌ای در زندگی شهری تهران خواهد داشت.

گیل‌آبادی ادامه داد: از سوی دیگر شبکه ارتباطی هنرمندان می‌‎تواند در عین حال یک شبکه مردم‌گرایانه هم باشد، چون هنرمندان می‌تواند همسایه‌های خودشان را هم تحت تاثیر قرار دهند. آمار به مار می‌گوید میزان مرجعیت هنرمندان در جامعه ما 27 درصد است و این اصلا کم نیست. 27 درصد مردن چشمشان به این است که این پیشاهنگان چه کار می‌کنند. ما می‌توانیم از این ظرفیت مرجعیت با شکل دادن به شبکه ارتباطی هنرمندان استفاده کنیم. 
وی سپس اظهار کرد: ما در خانه تئاتر آمادگی داریم که در ایام نوروز در 50 نقطه تهران اجراهای خیابانی داشته باشیم؛ همچنین می‌توانیم نوروزخوانی را با کمک هنرمندان تئاتری همزمان در ده‌ها نقاط شهر برگزار کنیم تا مردم با نوروز بیشتر آشنا بشوند. 
مدیرعامل خانه تئاتر همچنین اظهار کرد: خود ما جشنی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا با مشارکت موزه موسیقی به به انجام برسانیم با عنوان «مردم‌روز» یعنی روز مردم. این برنامه در ایام نوروز برگزار خواهد شد.
گیل‌آبادی همچنین بر گرامیداشت روز و هفته درختکاری تاکید کرد و گفت: امروز 700 هنرمند در بوستان گفت‌وگو درختهایی دارند که به نام آنها پلاک شده‌است، می‌توانیم در هفته درختکاری مراسم دیدار هنرمندان با درختهایی که پیشتر کاشته‌اند را برگزار کنیم که ظرفیت بسیار خوبی است.
 

ضرورت همکاری با کشورهای عضو اکو در نوروزگاه 99
نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب هم در این جلسه با بیان اینکه خانه کتاب آماده همکاری با معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است، گفت: تجربه همکاری ما در هفته کتاب با معاونت تجربه بسیار خوبی بود و می‌تواند در نوروز سال آینده هم تکرار شود.
حسینی‌پور گفت: یکی از کارهایی که می‌شود از قبل برای ایام نوروز انجام داد، جا انداختن عادت هدیه دادن کتاب در نوروز، به جای هدیه دادن سررسید است. این کار به یک جنب و جوش فرهنگی منجر خواهد شد که در درازمدت وضعیت کتاب و کتابخوانی را به شکل خوبی ارتقا خواهد داد. 
وی افزود: ما آمادگی داریم با همکاری شهرداری تهران این طرح را اجرا کنیم؛ ضمن اینکه اجرایی کردن این طرح هزینه زیادی هم ندارد. اگر این طرح در تهران شروع شود، به احتمال زیاد شهرداری‌های مناطق دیگر کشور هم به این طرح می‌پیوندند و اتفاقات خوبی در عرصه کتاب و کتابخوانی کشور رخ خواهد داد. 
وی با اشاره به تجربه اجرای طرح «اتوبوس کتاب» در هفته کتاب در شهر یزد، گفت: چندی پیش در یزد که امسال پایتخت کتاب بود طرح اتوبوس کتاب اجرا شد و بازخورد خیلی خوبی داشت. این اتوبوس در جاهایی از شهر استقرار پیدا می‌کرد و فضای ارتباطی خوبی با کتاب برای شهروندان رقم می‌زد. آمادگی اجرای این طرح یا طرحی مشابه آن در نوروز برای شهر تهران وجود دارد و ما آماد اجرای آن هستیم.
مدیرعامل خانه کتاب اظهار کرد: نکته بعدی که به نظر من می‌آید دخیل کردن کشورهای عضو اکو است که آنها هم نوروز را گرامی می‌دارند و عید می‌گیرند. سازمان اکو که دفتر آن در تهران هم مستقر است، ظرفیت خوبی دارد برای برگزاری آئین‌های نوروزی در ایران. 
به گفته حسینی‌پور، نوروز یک میراث معنوی بشری است و می‌توان با همکاری‌های کشورهای عضو اکو این جشن را برگزار کرد. مثلا بسیاری از شاعران و نویسندگان و هنرمندان افغانستانی در کشور ما زندگی می‌کنند که می‌شود از ظرفیت آنها در بحث نوروز با هدف نوعی همگرایی فرهنگی بین کشورهای اکو استفاده کرد.

حسینی‌پور همچنین پیشنهاد داد برنامه‌هایی با موضوع شاهنامه‌خوانی و نقالی و قصه‌گویی، برگزاری شب‌های شعر با موضوعات طنز و... در سطح شهر تهران و در فضای عمومی شهر برگزار شود.
سنبل نوروز مغفول مانده است.
در ادامه این نشست هم‌اندیشی فاطمه کرکه‌آبادی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک هم اظهار کرد طراحی گرافیک یکی از عناصر موثر در ظواهر شهر است و می‌توان در نوروز سال 99 از این ظرفیت استفاده کرد. 
وی اظهار کرد: برگزاری کمپین‌های مناسبتی نوروز در زمینه هنر طراحی گرافیک قدم خوبی در ایجاد نشاط شهر خواهد بود. مثلا کاراکتری که ما به عنوان «عمو نوروز» داریم کمتر مورد استفاده طراحان گرافیک قرار گرفته است، در حالی که این کاراکتر یکی از سمبل‌های نوروز است و می‌شود روی آن کار کرد. 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک افزود: همچنین می‌شود با کمپین‌های گرافیکی در فضای آنلاین هم کارهای موثری انجام داد؛ مثلا می‌شود برنامه‌ریزی و هماهنگی کرد تا با موضوع نوروز و شاد بودن و نشاط شهری و... کمپین گرافیکی محیطی راه‌اندازی شود. 

محسن میرحسینی، مدیر روابط عمومی و عضو شورای انجمن خوشنویسان ایران هم در نشست هم‌اندیشی «نوروزگاه تهران 1399» گفت: انجمن خوشنویسان ظرفیت زیادی در اشاعه فرهنگ و هنر داشته و دارد. انجمن خوشنویسان دو سال قبل حرکت خوبی را با حضور اساتید خوشنویسی کشور انجام داد و طی آن هنرمندان داخل شهر به خوشنویسی می‌پرداختند و آثار این اساتید در سطح شهر و روی بیلبوردها به نمایش گذاشته شد. 

وی افزود: این حرکت که اولین بار بود که انجام می‌گرفت بازتاب خیلی خوب و گسترده‌ای داشت، بازتاب وسیع آن هم در ذهن شهروندان عزیزمان ماندگار شد و هم بُعد رسانه‌ای بسیار خوبی داشت. می‌توان امسال هم در برنامه نوروزگاه 99 به شکل جامع‌تری آن را برگزار کرد. 

برگزاری ورکشاپ‌های هنر خوشنویسی، نمایشگاه‌های خوشنویسی و کارگاه‌های کوتاه‌مدت آموزش خوشنویسی در سطح شهر از دیگر پیشنهادات محسن میرحسینی در این جلسه بود.

درگیر کردن مردم و هنرمندان در برنامه‌های نوروزگاه
جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در بخش پایانی این نشست در سخنانی ضمن تشکر از ارائه برنامه‌ها و پیشنهادات توسط مهمانان، اظهار کرد: یک نکته در خصوص برنامه‌های پیش از نوروز مهم است؛ اینکه روزهای پایان سال یک فضای جنب و جوش است و ما نباید در این میانه جلوی دست و پای مردم باشیم، بلکه باید بیشتر در کنار آنها باشیم. این مسئله شکل‌هایی از برنامه و اجرا را ایجاب می‌کند که تا حدودی با برنامه‌های روزهای نوروز متفاوت است. 

وی با اشاره به میلاد امام علی (ع) در تاریخ 18 اسفندماه، اجرای برنامه‌هایی مانند علی‌خوانی یا نقالی و شاهنامه‌خوانی را مناسب دانست و گفت: این نوع برنامه‌ها را می‌توان در کنار مردم و همراهی با آنها در مراکزی که برای خرید یا رفت و آمد تجمع دارند اجرا کرد. 
جودای یگانه افزود: مثلا در برخی جاها مثل میدان‌های میوه و تره‌بار یا ایستگاه مترو یا فضاهای موجود در فروشگاه‌های شهروند و... که یک فرصت مکث چند دقیقه‌ای وجود دارد، می‌توان برخی برنامه‌های هنری و مفرح را اجرا کرد و در تغییر حال و هوای شهروندان موثر بود. 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین گفت: مسئله دیگر این است که اگر چه تهران مقصد گردشگری نیست و عموماً تهرانی‌ها در تعطیلات نوروز به مسافرت می‌روند، اما پیش‌بینی می‌شود که امسال میزان سفرها تا حدی کمتر از سال‌های قبل باشد و ما این فرصت را داریم که برنامه‌های خوبی را برای مردم تدارک ببنیم. اما باید توجه داشته باشیم که این برنامه‌ها با نفس مشارکت هنرمندان و خود مردم همراه باشد، نه اینکه ما به طور یکسویه برنامه‌ها را اجرا کنیم. 
جوادی یگانه افزود: خیلی از مردم تهران در تعطیلات نوروز حتی از خانه بیرون نمی‌روند، ولی ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که مردم بودن در شهر و استفاده از برنامه‌ها را به خانه ماندن ترجیح بدهند. مثلا برای برنامه‌های گردشگری و برنامه‌های هنری و فرهنگی باید جوری برنامه‌ریزی کرد که صرفا شهرداری متولی اجرای برنامه نباشد، بلکه خود مردم و هنرمندان و اهالی فرهنگ در تعامل فعال با همدیگر و با مخاطبان، یک فضای ارتباطی عمومی بسازند. برنامه‌ها باید طوری باشد که مردم و هنرمندان خودشان کار کنند و فضای اقتصاد هنر در شهر شکل بگیرد.
 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران  در پایان با بیان اینکه در آینده با تعامل بیشتر برنامه‌ها را به شکل دقیقتری بررسی خواهیم کرد، گفت: ترجیح ما این است که اگر قرار است کاری انجام دهیم، این کارها توسط نهادهای تخصصی انجام بگیرد تا مردم با هنر و فرهنگ متعالی و حرفه‌ای بیشتر و بهتر آشنایی پیدا کنند.