جهش تولید با مشارکت مردم
پنجشنبه 6 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رونمایی پوستر چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در قزوین

آئین رونمایی از پوستر چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران با حضور مسئولان استانی و کشوری در قزوین برگزار شد.

   آئین رونمایی  از پوستر چهارمین دوساله بین المللی خوشنویسی ایران با حضور مسئولان استانی و کشوری در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد. این جشنواره همزمان با برنامه های جانبی از جمله نمایشگاه خوشنویسی ایران و مراسم اختتامیه که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قزوین همراه خواهد بود برگزار گردید.

 

نمایشگاه خوشنویسی نفرات برتر در چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران از تاریخ شش مرداد ماه در سرای سعدالسلطنه قزوین به مدت 20 روز برگزار می شود و علاقمندان می توانند با حضور خود در این نمایشگاه با آثار برتر کشور در حوزه خوشنویسی آشنا شوند.

در آئین رونمایی از پوستر چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی اساتید برجسته کشوری مانند استاد امیرخانی پدر خوشنویسی ایران، استاد پیله چی از اساتید برجسته کشوری و سایر اساتید برجسته کشوری حضور داشتند.

 ریاست انجمن خوشنویسان ایران استاد غلامحسین امیرخانی خوشنویس برجسته کشوری در این مراسم گفت: با مقایسه موقعیت‌های تاریخی، ‌جغرافیایی و فرهنگی استان‌های دیگر نسبت به استان قزوین نشان می‌دهد که علاقه و استقبال مردم این استان به فرهنگ و هنر به‌ ویژه در رشته خوشنویسی بسیار گسترده است. ایشان  اظهار نمودند : باید برنامه و اقدامات در زمینه فرهنگ و هنر به ویژه خوشنویسی تداوم داشته باشد که این تداوم با نظم امکان‌پذیر است.

وی عنوان کرد: داشتن احساس مسؤولیت و همت پایه‌ و اساس شروع برنامه هنر خوشنویسی و ادامه‌دهنده آن در استان قزوین است. خوشنویس برجسته کشوری افزود: استان‌ها و شهرهای بزرگی در کشور وجود دارد که در زمینه تاریخی به عنوان تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز بوده و به‌ ویژه استان‌های خراسان، فارس، اصفهان و تهران در این زمینه دارای قدمت طولانی هستند.

  

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و داوری‌های انجام شده، در استان قزوین کمیت و کیفیت رشته خوشنویسی افزایش یافته است و یادآور شد: هنرمندان استان قزوین آمادگی و زمینه دارند که آثار خود را با حمایت مسؤولان اجرایی به عرصه ظهور برسانند.

امیرخانی با اشاره به شدت اهمیت فرهنگ و اثربخشی آن در عرصه‌ تاریخی بیان کرد: باید تلاش شود فرهنگ و هنر در عرصه تاریخی دیده و تقویت شود چراکه فرهنگ و هنر شباهت زیادی به نوع هوایی که تنفس می‌شود، دارد.

وی با اشاره به کشور ایران که از پرچم‌داران فرهنگ و هنر است، عنوان کرد: اشتراک جمعی و جهانی فقط در زمینه هنر ظهور پیدا کرده که در این راستا باید مسؤولان نقش فرهنگ و هنر را جدی‌تر در نظر بگیرند.  

امیرخانی تصریح کرد: باید تلاش شود امکانات و ابزار برای تجلی نقش فرهنگ و هنر در جامعه فراهم شود چراکه توجه نکردن به فرهنگ و هنر موجب دور شدن جوانان از هنر می‌شود و باید آثار به صورتی باشد که ماندگاری داشته و مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در این مراسم اعلام کرد: ۶۶۸ اثر از ۴۳۰ هنرمند در رشته های نستعلیق، شکسته نستعلیق و ثلث به دبیرخانه رسیده است. این مسئول ادامه داد: در مرحله نخست ۲۵۳ اثر از ۱۲۰ هنرمند، پس از ارزیابی از راه یافتن به مرحله بعدی بازماند. اسکندری نژاد افزود: در مراسم اختتامیه از صاحبان ۲۷ اثر ضمن ارائه در نمایشگاه چهارمین دو سالانه بین المللی خوشنویسی تجلیل می شود.

قزوین به دلیل پیشینه و داشتن خوشنویسان برجسته همچون میرعماد، عماد الکتاب و محصص مستشاری در سال ۸۹ به عنوان پایتخت خشنویسی ایران انتخاب شد.