تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
شنبه 1 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گزارش تصویری مراسم نکوداشت استاد خلیل فریدی

در فرهنگسرای معرفت؛
مراسم تجلیل از هنرمند خوشنویسی کشور برگزارشد
              مراسم تجلیل از هنرمند ارجمند استاد خلیل فریدی عصر جمعه با حضور جمعی از استادان محترم و مدیراجرائی انجمن خوشنویسان ایران و هنرمندان هنر خوشنویسی سراسر کشور در فرهنگسرای معرفت برگزار شد.

 

  به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای معرفت، استاد محمد حیدری یکی از هنرمندان نامدار هنر خوشنویسی کشور در این مراسم طی سخنانی گفت: خط نستعلیق توسط هنرمندان ایرانی ابداع و به جهانیان معرفی شد. وی با بیان اینکه خوشنویسی هنری با ظرافت و زیباست تاکید کرد: هنرمندان ایرانی با روحیات تعادل و توازن خود آثاری فاخر از خود خلق کرده و در حال حاضر هنرمندان بسیاری از کشورمان در هنر خوشنویسی بصورت حرفه ای مشغول به فعالیت هستند.

این استاد و پژوهشگر خوشنویسی ادامه داد: هنر جذاب تذهیب و نگارگری را نمی توان از هنر خوشنویسی جدا کرد چرا که هنرمندان زیادی در این رشته های هنر آثاری فاخر خلق کردند. وی خاطرنشان کرد: هنر خوشنویسی در این سالها با تلاش هنرمندان پیشرفت های قابل توجهی دست یافته و به همین منظور سن اساتید این هنر به زیر 30 سال رسیده است.

 این هنرمند خوشنویسی با تجلیل از هنرمندی استاد خلیل فریدی تاکید کرد: این هنرمند در کنار صنعت در هنر خوشنویسی نقش آفرینی کرده و با توجه به روحیات ویژه این هنرمند در زمینه تجزیه و تحلیل در دو بخش صنعت و هنر استاد فریدی موفق بودند.

وی خاطرنشان کرد: استاد فریدی اهل محاسبه، تجزیه و تحلیل است و به همین منظور این هنرمند در خط جذاب نستعلیق آثار فاخری خلق کرد.

این هنرمند نامدار هنر خوشنویسی تاکید کرد: شهر تکاب در هنر خوشنویسی درخشان ظاهر شد و اساتیدی همچون خلیل فریدی و مرحوم اباصلت قاسمی را به جهانیان معرفی کرد.

حیدری در ادامه به پیشرفت های هنر خوشنویسی در تهران و سایر استانهای کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به استقبال زیاد افراد به فراگیری این هنر جذاب باید در کلانشهر تهران توسط سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و با همکاری فرهنگسراها کلاسهای آموزشی هنر خوشنویسی بصورت گسترده در تهران برپا شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر انجمن خوشنویسان در تهران در مناطق مختلف شهر تهران اقدام به برپایی کلاسهای آموزشی کرده اما با توجه به استقبال زیاد شهروندان این کلاسها با جمعیت تهران مناسب نیست و باید این کلاسها بصورت گسترده تر در تهران و سایر استانهای کشور برگزار شود.

 

 

 در ادامه این مراسم همچنین استاد خلیل فریدی در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از مدیریت فرهنگسرای معرفت در برپایی این مراسم گفت: در سال 1365 در کنار دوست هنرمندم مرحوم استاد اباصلت صادقی هنر خوشنویسی را شروع کردم و موفق شدم در سال 1370 اولین نمایشگاه آثار خود را در شهر تبریز برپا کنم.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1373 وارد صنعت نیروگاهی شدم و با توجه به مشغله زیاد در این صنعت هرگز نتوانستم تا سال 83 دست به قلم شوم. این هنرمند نامدار خوشنویس کشورمان تاکید کرد: در سال 83 باردیگر با تلاش های زیاد دوباره دست به قلم شدم و حتی موفق شدم با استفاده از انگشت پا نقاشی کنم.

وی خاطرنشان کرد: در دوران هنری حدود دو هزار اثر هنری خلق کردم و موفق شدم 70 نمایشگاه را در داخل و خارج کشور برگزار کردم.

فرهنگسرای معرفت با برگزاری ویژه برنامه «دریچه عشق» از خدمات هنری استاد ارزشمند عرصه  خوش نویسی استاد خلیل فریدی تجلیل و قدردانی کرد.

استاد خلیل فریدی متولد 1348 در آذربایجان غربی شهرستان تکاب  یکی از استادان خوشنویسی ایران است و فعالیت هنری خود را زیر نظر اساتید به نام و پیشکسوت خوشنویسی استاد امیر خانی ، جواد بختیاری و محمد حیدری آموخته است.

این هنرمند فارغ التحصیل از انجمن خوشنویسان ایران در سال 1371، فوق ممتاز در سال 1390 و اخذ مدرک استادی نستعلیق در سال 1393  می باشد.

 

وی فارغ التحصیل مهندسی مکانیک به سال 1372 از دانشگاه تبریز،متخصص تعمیرات اساسی توربینهای بخار و گاز  و مخترع مرتبط با ابزارهای همین توربین ها در شرکت زیمنس آلمان به سال 1393 می باشند.

 از فعالیت های هنری استاد خلیل فریدی می توان به برگزاری نمایشگاه های انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.