تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
پنجشنبه 30 فروردین

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

8 تا 14 مهر؛ نمایشگاه آثار خوشنویسی در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد و مراسم تجلیل از خاندان عتیقی مقدم

    به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این مراسم به پاس تکریم و بزرگداشت همت والا و تلاش خالصانه پیشگامان فرهنگ و هنر ایران در عرصه ابداع و ایجاد و حراست از هنرهای صناعی ایران، در این موزه برپا می شود و همزمان، به مناسبت روز بزرگداشت مولانا، منتخب آثار نفیس هنری از 8 تا 14 مهر در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
از برنامه های جانبی این مراسم اجرای سخنرانی دوتن از اساتید طراز اول هنر و فلسفه دانشگاه هنر، اسماعیل بنی اردلان با موضوع اهمیت هنر در قرآن کریم و ایرج داداشی با موضوع اصول و مبانی صناعات در هنر ایرانی است.
خاندان عتیقی مقدم به نسلی از هنرمندان  تعلق دارد که عمر مفید خود را به بازسازی و مرمت و تداوم هنرهای سنتی ایران صرف کرده اند. برادران عتیقی مقدم فرزندان مرحوم حاج حسین عتیقی آخرین صحاف بزرگ سنتی ایران هستند که طی سالیان متمادی دانش گسترده و مهارت منحصر بفرد خود را که حاصل کار و هنر 600 ساله اجداد و نیاکان هنرمند آنهاست به فرزندان خود انتقال داده اند. جد اعلای آنان عارف و شاعر قرن هشتم هجری، مولانا جلال الدین عتیقی است و پس از مولانا شاخص‌ترین فرد این خاندان خواجه عتیق علی منشی اردوباری از منشیان دارالنشاء شاه اسماعیل یکم صفوی بوده است.
استاد حسین عتیقی مقدم، هنرمند معاصر این خاندان، برای حفظ اصالت های هنری بسیار تلاش کرد. وی با سفر  به کشورهای مختلف و بررسی آثار ایرانی در موزه‌ها و کتابخانه‌های بزرگ جهانی و آشنایی با اساتید فن صحافی همواره در حال فراگیری و کسب تجارب تازه بود. 
خاندان عتیقی مقدم در کنار هنر صحافی سنتی در کار نگارگری و تذهیب و خوشنویسی و هنرهای وابسته به هنر کتاب آرایی سنتی ایران خلاقیت و توانمندی همه جانبه دارند و با تأسیس مرکز ارزشمند عتیقی نمونه هایی از گنجینه فاخر هنرهای کتاب آرایی ایران را در اختیار عموم قرار داده اند.

افتتاحیه : پنجشنبه 8 مهر 1395

از ساعت 15 الی 16 با اجرای سخنرانی و اهدای لوح تقدیردر سالن سینمای موزه ملت

از ساعت 16 افتتاح نمایشگاه آثار خاندان عتیقی در موزه میرعماد

بازدید برایعموم از تاریخ 9 تا 14 مهرماه همه روزه از ساعت 9 الی 17

مکان : مجموعه فرهنگی سعد آباد، موزه میرعماد