جهش تولید با مشارکت مردم
جمعه 7 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نشست استادان انجمن خوشنویسان ایران به مناسبت هفته خوشنویسی در خانه هنرمندان

بسمه تعالی 
نشست استادان انجمن خوشنویسان ایران به مناسبت هفته خوشنویسی، بعد از ظهر  روز پنجشنبه 29 مهر ماه 1395
با حضور ریاست انجمن خوشنویسان ایران استاد غلامحسین امیرخانی، نماینده محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر ساکت، مدیر اجرائی جناب آقای عارف براتی ،
اعضای محترم شورای عالی و بازرسین انجمن خوشنویسان ایران ، و جمع کثیری از استادان  خوشنویس برجسته کشور که از اقصی نقاط کشور حضور داشتند  برگزار گردید.

در ابتدای اين مراسم استاد غلامحسين اميرخانی رياست محترم انجمن خوشنويسان ايران:

ضمن عرض سلام و ارادت به حضور استادان و همکاران به مباحثی درباره تشکيلات اشاره نمودند و فرمودند انجمن خوشنويسان ايران در حال حاضر دارای اساتيد و هنرمندان ارزشمندی است که نمره درخشانی دارند و در حوزه فعاليت های خود درخشان ترين تشکيلاتی است که در کشور ايران وجود دارد .

ايشان اشاره نمودند تعداد برندگان جشنواره ها و نمايشگاهها نسبت به تعداد شعبی که در سراسر کشور وجود دارد بسيـار اندک می باشد و نبايـد محدود به جشنواره رضوی و يا دوسالانه قزوين شود و البته درجای خود بسيـار ارزنـده می باشد ولی پاسخگوی اين وسعت و حضور پرمايه جوانان با استعداد و نزديک به کمال نيست . همچنين تشکيلات کنونی توانسته است تا حدودی به استعدادها کمک نمايد که فرصتی برای رشد و کمال يابند .

ايشان همچنين اظهار نمودند طبق آمار برجسته ترين خوشنويسان و برندگان جشنواره ها در شهرستانها می باشند . فضای تشکيلاتی اگر متکی به نظر کارشناسی و انتقاد صحيح و سازنده نباشد نمی تواند رشد مطلوب و مدوام داشته باشد .  

در ادامه نماينده محترم وزير فرهنگ و ارشاد  دکتر ساکت سخنرانی خود را با عرض خير مقدم خدمت استادان آغاز نمودند:

ايشان فرمودند حوزه اخلاق و رفتار را به دو شاخه می توان طبقه بندی نمود : اخلاق گفتاری و اخلاق نوشتاری

اخلاق گفتاری به معنای سخنرانی است از قبيل اشعاری که سروده و خوانده می شود ولی اخلاق نوشتاری فقط ويژه خوشنويسان و نگارگران می باشد و اثر آن را در راستای تاريخ و تمدن ايران می توان مشاهده نمود .

خوشنويسان بزرگترين نقش را در بازسازی و بيان امر به معروف و نهی از منکر داشته اند . به گفته ايشان ترجمه امر به معروف و نهی از منکر ، فرمان به شايست و پرهيز از ناشايست می باشد و اين همان کاری است که هنرمندان انجام می دهند که می تواند تمام نمودها و مظاهر را در قالب هنر به جامعه بيان نمايد و وظيفه اصلی يک خوشنويس ترويج همين امر است . ایشان آرزو نمودند روز به روز بتوانيم گواه برتری و فزوني اين انجمن باشيم که سالهاست با زحمات و تلاش های فراوان برپا مانده و ادامه يافته است .

سپس استاد علی اشرف صندوق آبادی عضو محترم شورای عالی انجمن خوشنويسان ايران سخنرانی نمودند :

 ايشان نيز با عرض سلام و ادب و احترام و خير مقدم به حضور اساتيد بزرگوار به بيان مباحثی در خصوص ضعف و قوت های تشکيلات انجمن خوشنويسان ايران پرداختند و فرمودند اين تشکيلات دارای ظرفيت های غنی می باشد که بايد شيوه برخورد با اين ظرفيت ها مورد بررسی قرار گيرد . در اين زمينه کميسيون هايي ايجاد گرديده است و هر کميسيون دارای شرح وظايف و چهارچوبی می باشد و بايد بتوانيم از اين ظرفيت بهره مندی لازم متناسب با تکنولوژی روز را به کار ببريم .  

استاد در ادامه به مسئوليت هر کميسيون و شرايط حضور علاقمندان و هنرمندان در اين کمسيون ها اشاره نمودند و اظهار داشتند که هر يک از استادان بايد بتوانند مشارکت لازم در اين کميسيون ها را داشته باشند و همچنين بايد تدابيری انديشيده شود تا بتوان از مشارکت ومسئوليت پذيری مجموعه خوشنويسان کشور در شهرستانها و مراکز استانها بهره برد.

در پايان مدير اجرايي انجمن خوشنويسان ايران جناب آقای عارف براتی به تشريح گزارشی در خصوص عملکرد امور داخلی و خارجی انجمن پرداختند که به موارد آن اختصاراً اشاره می گردد :

- تشکيل کميسيون ها و جلسات ويژه

- راه اندازی کلاس های خط تحريری در 3  دوره مبتدی تکميلی و پيشرفته

- تدوين و تهيه آئين نامه های مناسب آموزشي

- برگزاری مراسم ارزشيابی استادی و صدور احکام اساتيد

- اشاره به تعداد اساتيد فارغ التحصيل و آمار انجمن

- راه اندازی سايت رسمی انجمن با وجود بخش های ويژه خصوصاً بخشی جهت دسترسی مديران شعب

- راه اندازی سامانه سوابق تحصيلی و . . .

این نشست با پرسش و پاسخ حاضرين رأس ساعت 17  خاتمه يافت .