جهش تولید با مشارکت مردم
چهارشنبه 5 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایشگاه نقاشیخط استاد ارجمند «علی شيرازی» در استانبول برگزار شد.

با ارائه آثار خوشنویسی ایرانی اسلامی نمایشگاه نقاشیخط استاد «علی شيرازی» در استانبول برگزار شد.

نمایشگاه نقاشیخط استاد «علی شيرازی»٬ نقاش و خوشنویس کشورمان با ارائه آثار خوشنویسی ایرانی اسلامی در گالری «آباجی آرت» استانبول برپا شده است.

 نمایشگاه نقاشیخط  استاد «علی شيرازی» هنرمند کشورمان چند روزی است که در گالری آباجی آرت برپا شده و در این نمایشگاه که نخستين نمایشگاه انفرادی این هنرمند ایرانی در استانبول است٬ 11 اثر نقاشیخط که از سال 93 تا کنون خلق شده٬ به نمایش گذاشته شده است. آثار نقاشیخطی که در این گالری به نمایش گذاشته شده٬ نمایشی از خط نستعليق و شکسته نستعليق است که به نوعی خوشنویسی ایرانی اسلامی را عرضه کرده و هر بينندهای با دیدن این آثار به خوبی با خوشنویسی ایرانی اسلامی آشنا شده و از این فضای معنوی که در آثار وجود دارد٬ بهره میگيرد.

استاد علی شيرازی٬ نقاش و خوشنویس کشورمان درباره آثار نقاشیخط خود در گالری آباجی آرت استانبول با بيان اینکه خوشنویسی هنری است که در طول تاریخ با هنرهای دیگر تلفيق شده و خود را با هنرهای دیگر وفق داده است٬ به ایکنا گفت: آنچه که در کتيبه های موجود در کشور ترکيه مشاهده میکنيم٬ نشان دهنده آن است که هر خطی کاربردی دارد و از هر خط در جای خاصی استفاده میشود.

وی افزود: اما آنچه در آثار من دیده میشود٬ کاربرد خط نيست؛ بلکه خط به صورت نقاشی است و خطوطی که در این آثار استفاده کرده ام٬ تابع فرم و رنگ یا نقاشی هستند و همچنين در این آثار به ویژگیها و ظرافتهای خوشنویسی فارسی نيز وفادار بوده ام. شيرازی ادامه داد: در این آثار از رنگهای خيلی درخشان استفاده کرده و تأکيد داشته ام که تمامی آثارم در این نمایشگاه با رنگهای خيلی درخشان خود را نشان دهند و کنتراست زیادی داشته باشند و به همين دليل نيز از رنگهای سفيد و مشکلی٬ قرمز و مشکی و... در کنار هم استفاده کرده ام. وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: خوشنویسی و انواع خطوط مانند نستعليق٬ ثلث و... خطوطی هستند که به عنوان خطوط اسلامی شناخته میشوند و این خطوط بين همه کشورهای اسلامی مشترک هستند و البته هر یک از این خطوط برای خود چهره ای دارند که در کشورهای اسلامی شناخته شده است و به همين دليل نيز در آثار خود سعی کرده ام از این خطوط اسلامی استفاده کنم.

شيرازی یادآور شد: خط نستعليق چهره ایرانی داشته و با زبان و ادبيات ما منطبق است و به عنوان مثال زمانی که شعری از حافظ به خط نستعليق مینویسيد به قدری انطباق دارد که این حس را به خوشنویس القاء میکند که گویا خوشنویس این کلمات را سفارش داده است. در واقع پيوند عجيبی بين خود زبان و ادبيات ما با خط نستعليق و شکسته نستعليق وجود دارد. وی در ادامه اظهار کرد: چهره خطوطی که در این آثار از آنها استفاده کرده ام در نگاه اول جزو خطوط اسلامی است که در منطقه شناخته شده است و همچنين چهره ایرانی نيز دارد و به عنوان خط فارسی شناخته میشود.

این هنرمند کشورمان افزود: البته کشور ترکيه هم در زمينه خط٬ مدعی است و حق هم دارد و باید گفت که ایران و ترکيه از کشورهای مدعی در زمينه خط و خوشنویسی هستند با این تفاوت که زبان و خط ما همچنان یکی است و خط خوشنویسی فارسی بسيار مورد توجه مردم ما قرار گرفته و حتی وارد خانه های ما شده است. اما در ترکيه به این دليل که نوشتار آنها چند دهه قبل به لاتين تغيير کرده٬ خوشنویسی و خط فقط در بين قشر خاصی از مردم شناخته شده است. وی یادآور شد: اما به هر حال زمانی که خطوط به فرمهائی تبدیل میشود که در پی آن معنای خط در درجه دوم و سوم قرار میگيرد و فرم٬ حرف اول را میزند دیگر آن خطوط تبدیل به یک زبان بين المللی میشود. شيرازی در ادامه عنوان کرد: در آثار خود سعی کردم ارتباط فرهنگی بين ایران و ترکيه را به نمایش گذاشته و این ارتباط فرهنگی را از طریق هنر حفظ کنم چرا که خوشنویسی هنر مشترک بين ایران و دیگر کشورهای اسلامی است که باید حفظ شود. وی در پایان گفت: ما به لحاظ مذهبی و فرهنگی تفاوتهائی با دیگر کشورها داریم اما هنر خوشنویسی٬ نقطه مشترک و بدون کم و کاست ما است. یادآور میشود٬ نمایشگاه نقاشی خط  استاد علی شيرازی از اول نوامبر (11 آبان) آغاز شده و تا 20 نوامبر(30 آبان) برپا خواهد بود.