جهش تولید با مشارکت مردم
جمعه 7 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازدید جمعی از دانشجویان رشته های گرافیک و صنایع دستی دانشگاه سوره باتفاق استاد غلامرضا راه پیما ،از مجموعه قرآن نفیس بایسنقری

جمعی از دانشجویان رشته های گرافیک و صنایع دستی دانشگاه سوره باتفاق استاد غلامرضا راه پیما ، 
از مجموعه قرآن نفیس بایسنقری که چندی پیش رونمایی گردید بازدید کردند. 
 
استاد غلامرضا راه پیما ضمن این بازدید اهمیت این نسخه ارزشمند خوشنویسی دوره تیموری را برشمردند و  از خط محقق بعنوان یکی از زیباترین خطوط ایرانی برای نگارش قران کریم و کتیبه های گوناگون در معماری ایران یاد کردند .
 
ایشان‌با توجه به مرکزیت هرات در دوره پادشاهی تیموری ، بایسنقر بن شاهرخ بن تیمور را یکی از علاقمندان به هنر ایران زمین بویژه در خوشنویسی نام‌برده و خلاقیت و همت والای او را ستودند .
خط محقق
    که یکی از خطوط اقلام سته ( شش گانه ) بشمار می آید از مشتقات خط ثلث است که با کشیدگی و رعنایی و ظرافت و دور کمتر و سطح بیشتر نسبت به خط ثلث ، دارای ارسال های ظریف و زیبایی در انتهای حروفی همچون ( ر ) . ( و ) .( میم ) .و دوایری که از حالت دایره و بیضی خارج شده و کمی تخت تر و مسطح تر هستند ، از ویژگی های بارز خط محقق به شمار می آید . از دیگر ویژگی های بارز خط محقق میتوان به شکوه و عظمت اندام درشت حروف و کلمات ، فاصله منظم و یکدست و ساده بودن اشاره کرد.
 
 
 
بایسنقر میرزا ، شاهزاده تیموری در بیست ویکم‌ذی الحجه ۷۹۹ ه. ق . در هرات متولد شد .
وی نقش بسیار مهمی بعنوان حامی بزرگ هنر و معماری ایران ایفا کردو خود از خوشنویسان و کاتبان خوب دوره تیموری بشمار میآید که کتیبه معروف او متعلق به وی در صحن مسجد گوهرشاد با نام وی ثبت گردیده است .
وی در سن ۱۷ سالگی به عنوان والی منصوب شد و بیشترین اهمیت را به حوزه فرهنگ و هنر از خود نشان داد و بهترین هنرمندان را در مکتب هرات و کارگاه های هنری خویش  گرد هم‌آوردو کتب گوناگون و ارزشمندی را تهیه و از خود بیادگار گذاشت که معروف ترین آن همین‌نسخه قران معروف به قرآن بایسنقری است . 
 
در پایان دانشجویان به اتفاق استاد راه پیما از مجموعه نسخ خطی و مجموعه خط و کتابت بازدید و ایشان همه علاقمندان را به بازدید از این مصحف ارزشمند وشریف توصیه کردند.