تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
شنبه 1 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گزارش تصویری نمایشگاه آثار خوشنویسی هنرمند گرامی استاد محمود رهبران در نگارخانه طرح شیراز- 8 دیماه 95

در تاریخ 95/10/8 با جلوس یکه تاز عرصه ی خوشنویسی یزد
بر فرش منقوش مهرورز شیراز 
مراسم باشکوه افتتاحیه ی اولین نمایشگاه خوشنویسی جناب استاد محمود رهبران ، در نگارخانه طرح ، شیراز، استان فارس، باحضور پرشور خیل فرهیختگان ، هنرمندان ومشتاقان عرصه هنردرشیراز،شهرها و شهرستانهای دور و نزدیک وهمجوار،از جمله شهرستان قیرو کارزین، فیروز آباد ،شهر جم ، لارولامرد، خنج، نی ریز، کامفیروز ، رستم،و...همراه با حضور مسئولین محترم جناب دکتر بهزاد مریدی رییس کل اداره ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، معاونت هنری جناب آقای رنجبر ، جناب هنرجویان، جناب علوی ، و حضور جناب مهندس استاد مجید چیز فهم، استاد علوی ابرقویی، استاد  جنگانی ،استاد رستگار،استاد معینخواه، هنرمند گرامی جناب آقای جواد عسکری نژاد...وجمعی از مربیان انجمن خوشنویسان شیراز ،برگزار شد.

بهار عشق گفته ست که پیک عشق آید
به عاشقان بگویید که عاشقانه باید
به روی فرش هستی قدم زند به مستی
بساط جان پرستی  بدون او نشاید
پیک عشق آمد و بر فرش مهر دل ها قدم زدو مستی اش را دراین بساط شور و مستی به جان ها بخشید...
دفتر عاشقی ورق خورد و آغاز مهربانی شروع شد.
ابتدا جناب مهندس،استاد مجید چیز فهم دانشمندیان رییس انجمن خوشنویسان شیراز، وجود عزیز جناب استاد رهبران را ستود و خیرمقدم نمود...
سپس ، زیبا نگار نگار خانه ی طرح ، جناب استادقاسم احسنت، مراتب مهرورزی حضرت دوست را فرمود :که از موهبت هستی حق بود پیک عشق را به جان مست شیراز بخشید. از گردش ساغر شوق خوشنویس، در اجزای وجود و، از صفای خط در دلهای مشتاق و...درپایان کلام مهرش، با بغضی کهنه ونهفته که سرباز،نمود .  آنگاه که از بی حاشیه بودن هاو صفا ودل نازکی های استاد رهبران گفت و گفت:از استاد رهبران نمی گویم چرا که  آثارشان گویای همه چیز است و...  دل پاک و بیتوته ی خوشنویس بزرگ یزد را ستود که-( گویا سرنوشت هم داستانی این دوهنرمند به هم دوخته و بسیار شبیه اند. 
هردو عزلتی عاشقانه و به دور از حاشیه دارند.)-

  

   سپس،پیک عشق و مهر و مهربانی، جناب استاد رهبران که صفای سبز مهر از وجودشان پیدا ، صحبت از شیراز و شیرازی و فارس و تمدن غنی آغاز نمودند.

گویا که خود یک شیرازیست،و بسیار، نیک، شیراز را میشناسد. بیشتراز آن اشاره ای بود به دوران سربازی اش ، و شروع قلمرانی عشق در قلمرو خوش خوشنویسی، در معیت زنده یاد استادحمیددیرین بنیانگزار انجمن خوشنویسان شیراز، که صفای طبع رابا صفای روح آن استاد فقید ، به جان مشتاق دمیده بود.
ایشان،همچون استاد چیز فهم و استاد احسنت از در گذشتگان صاحب هنر یاد نمودند. فراقی را به عشق ستودند و پاس داشتند.
وهمچنین فرمودند : من به دستور مهر آمده ام -و اینگونه ارادت خود را به استاد احسنت نشان دادند، که این خود از مناعت طبع بلند استاد رهبران است - و در پایان با یک بیت از شعر حضرت مولانا :
من به خود نامدم اینجا که به خود باز روم
آنکه آورد مرا باز برد در وطنم .
سخنان پراز مهرشان را به پایان رساندند.
سپس ، با کمی تاخیر و عذر ، جناب  دکتر بهزاد مریدی  رییس کل اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز ، قدم رنجه فرمودند و اصحاب هنر را با سخنان دلنشین خویش مشعوف نموده، به استاد رهبران خیرمقدم گفته و این جریان بی نظیر را ستوده و باذکر خاطره ای شیرین،زمانی که در کانادا بودندو،هنگام اندوه در دیار غربت و دلتنگی، پس از مواجهه باتابلو انجمن خوشنویسان ایران در ونکور کانادا و ایرانیان مقیم و حتی آنها که زبان و خط فارسی را دوست داشتند وازدیدن شاگردان (جناب استاد امیرخانی) ، در هنگام تدریس خوشنویسی ، احساس  فخرو شعف نمودندو افتخار به ایران و ایرانی   ،-با ذکر این خاطره دلنشین، به ستایش هنر والا ی خوشنویسی پرداختند - و کتابی را در مورد خط در عهد تیموری معرفی نمودند.
- و پیداست جناب دکتر ،خوشبختانه از مسئولین آگاه و متعهد به شناخت و دوستدار هنرو هنرمند هستند.که خود جای بسی امید است.
این مراسم با شکوه، همراه با پذیرایی از مدعوین محترم و اساتید بزرگوار ، به دلیل خیل مشتاقان بسیار تا ساعت 9 شب ادامه و پایان یافت. مدیریت محترم نگارخانه طرح ، از همه عزیزانی که دراین گردهمایی صمیمانه و بدون چشمداشت،همکاری و شرکت فرمودند، با احترام بسیار،سپاسگزاری می نماید. نمایشگاه تا 28 دیماه ادامه خواهد داشت.