جهش تولید با مشارکت مردم
پنجشنبه 6 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

افتتاح نمایشگاه آثار استاد غلامحسين اميرخاني و استاد مجتبی سبزه در مجموعه گل‌گهر و فرهنگسرای سیرجان

نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد غلامحسين اميرخاني چهره ماندگار و پدر خوشنويسي معاصر ايران و استاد مجتبی سبزه خوشنویس برتر جهان اسلام
به دعوت از شهرداری سیرجان و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در نگارخانه راز فرهنگسرای سیرجان
صبح روز سه‌شنبه ۷ دیماه جاری با حضور مسوولین شهری و هنرمندان و شهروندان افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه و برگزاری نشست خبری در گل‌گهر

نمایشگاه استاد غلامحسین امیرخانی و استاد مجتبی سبزه با حضور محمدرضا علیزاده مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان کرمان، داود قاسمی نژاد شهردار سیرجان، تقی زاده مدیرعامل شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر، امین زند مدیر شبکه خوشنویسان ایران (کلک خیال)، مجید پور محسنی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سیرجان ، استاد محمد حسین رضایی و تنی چند از مسوولین شهری و علاقه‌مندان به هنر و اهالی رسانه در ساختمان اداری گل‌گهر افتتاح شد.

 

در این نمایشگاه تعدادی از آثار فاخر استاد امیرخانی و مجتبی سبزه به نمایش گذاشته شد.

پدر خوشنویسی معاصر ایران و مجتبی سبزه طی نشست خبری که در شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با حضور اهالی رسانه برگزار شد با اشاره به وجود 325 مرکز خوشنویسی در ایران و 8 مرکز در خارج از کشور گفت: هنر خوشنویسی بازتاب ذوق و اندیشه و به بیانی حکایت رابطه‌ی تنگاتنگ انسان با زندگی است؛ هنری که مرور بر شناسنامه‌ی کهن و پر بارش را می‌باید با شناخت اندیشه‌ای زلال و دست‌های پر توان شیفتگان آن دنبال کرد؛ هنری که در حصار صفحات کاغذ و رابطه‌ی صمیمانه‌ی کلمات و حروف متولد شده و اوج این رابطه‌ی صمیمانه در بستر فرهنگ و تمدن جهان اسلام ظهور پیدا کرده است.

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خوشنویسی شناخت خلقیات مردم و بازتابی از معنویت و سادگی و هنر ارتباط و سکون و با هم بودن و کنار هم زیستن هنری، به همراه ابعاد و ارزش‌های والا است که می‌بایست در پی باز شناختن هر یک از این ابعاد قدم بر داشت و بازگشتی به اصل بی پیرایگی و انتزاعی آن کرد.

استاد غلامحسین امیرخانی ضمن قدردانی از توجه مدیران شهرداری و گل‌گهر به فرهنگ و هنر افزود: تصور نمی‌کردم در شهری مثل سیرجان این همه عشق و علاقه به این هنر وجود داشته باشد و این از استقبال خبرنگاران از این نشست مشخص است. 

پدر خوشنویسی معاصر ایران از ظرفیت‌های خوشنویسی ایران بدلیل قرار داشتن در مرکزیت و جایگاه ویژه مدار هنری، تاکید کرد: بعد از انقلاب با توجه به اقبالی که از خوشنویسی داشتیم، 325 مرکز خوشنویسی در ایران و 8 مرکز هم در خارج از ایران دایر کردیم و 50 استاد طراز اول خوشنویس و بالغ بر800 مدرس هم داریم؛ کما اینکه حدود 50هزار نفر در سطح کشور هم مقدمات خوشنویسی را فرا گرفته‌اند. 

 

رییس انجمن خوشنویسان ایران در مورد برگزاری نمایشگاه‌های معتبر در شهرستان‌های مختلف بیان کرد: عامل اصلی، علاقه‌مندی مسوولین و امکانات آن شهرستان است و صد البته برگزاری نمایشگاه در شهرهای مختلف باعث ایجاد علاقه‌مندی در مردم آن شهر خواهد شد.

امیرخانی در مورد پدیده بد خطی یادآور شد: متاسفانه این مشکل وجود دارد؛ یکی از دلایل آن سنگینی دروس و کم توجهی مسوولان آموزش و پرورش به این مقوله است؛ والدین باید این نقیصه را جبران کنند؛ ما هم برنامه‌هایی برای ورود این هنر به آموزش و پرورش داریم.

 

پدر خوشنویسی معاصر ایران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد بهترین آثارش گفت: هر کدام از آثار احساس خود را دارند؛ برخی مواقع و بخاطر برخی مضمون‌ها مرکب و قلم و حتی اراده و شعور کم رنگ می‌شود و این حس و ذوق است که بیشترین نقش را داشته است.

سپس استاد مجتبی سبزه با قدردانی از خبرنگاران، از مردم سیرجان و مسوولین سیرجان به عنوان انسان‌هایی هنر دوست یاد کرد و افزود: بها دادن به فرهنگ و هنر بومی باید اولویت مسوولین باشد.

دیدار اساتید غلامحسین امیرخانی و مجتبی سبزه با خوشنویسان سیرجان

استاد غلامحسین امیرخانی ریاست محترم انجمن خوشنویسان ایران به همراه استاد مجتبی سبزه با حضور خود در جمع خوشنویسان سیرجانی به بررسی مسائل مربوط به خوشنویسی و گفتگو پرداختند .

اعضای انجمن خوشنویسان سیرجان در این جلسه ضمن ابراز خوشحالی از حضور اساتید ارزشمند هنر خوشنویسی ایران به بیان سوالات و با گفتگو با اساتید نشستند در این جلسه اساتید ارزشمند هنر کشورمان به بیان مسائل مهم در حوزه هنر خوشنویسی پرداخته و آثار هنرمندان خوشنویس سیرجان را بررسی نمودند و برای پیشرفت خوشنویسی در این منطقه رهنمودهایی را ارائه فرمودند.

آقای احمد علی جهانشاهی مسئول انجمن خوشنویسان سیرجان در این جلسه ضمن گزارشی از فعالیت های صورت گرفت انجمن خوشنویسان سیرجان بیان کرد : خوشبختانه سیرجان با وجود داشتن بیش از ۶ نفر خوشنویس فوق ممتاز و نزدیک به ۴۰ نفر دوره ممتاز و حدود ۵۰ نفر دوره عالی و بدلیل ظرفیت بالا در حوزه خوشنویسی از شهرهای پیشگام در شرق ایران بوده است . 

 

وی ادامه داد : این شعبه در سال ۱۳۷۰ توسط زنده یاد محمد شکاری و تعداد ۵ نفر دیگر از اعضا فعلی انجمن شکل گرفت و به فعالیت آموزشی و فرهنگی خود ادامه داد که در طی این سالها با همکاری و حمایت مسئولین محترم این شهرستان شامل شهرداری و شورای اسلامی شهر، مدیران محترم شرکت گل گهر و اداره فرهنگ و ارشاد کارگاهها و نمایشگاههای متعددی  از اساتید برجسته کشوری در این شهر برگزار گردیده است.

افتتاح نمایشگاه در فرهنگسرای سیرجان و مراسم تجلیل از اساتید توسط شهرداری سیرجان

پس از افتتاح نمایشگاه اساتید ، همایشی پرشوری توسط شهرداری سیرجان در سالن اختصاصی آن مجموعه با حضور خوشنویسانی از سراسر کشور ، استان کرمان و شهرستان سیرجان  و حضور ۳ تن از اساتید خوشنویسی کشور استاد مجید طالبی ، استاد علی ایزدخواه و استاد محمد حسین رضایی برگزار شد. 

در این همایش استاد غلامحسین امیرخانی پدر خوشنویسی معاصر ایران گفت: خوشنویسی توانسته هنر را در لباس زیبایی به مردم منتقل کند و در یک قطعه هنری تمامی معارف را به مخاطب منتقل می‌کند.

استاد غلامحسین امیرخانی اظهار داشت: فراهم شدن چنین مراسم‌هایی به سادگی محقق نمی‌شود و برگزاری این گونه نشست‌ها نشان‌دهنده تدبیر و شایستگی دست‌اندرکاران اجرایی آن و نتیجه علاقه، اراده و میل باطنی مردم و مسوولان این شهرستان به هنر خوشنویسی است.

استاد مجتبی سبزه نیز ضمن تشکر از مجموعه های شهرداری سیرجان، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر  و شبکه خوشنویسان ایران (کلک خیال) و کلیه عزیزانی که این برنامه های متنوع هنری را برگزار کردند ادامه داد : شور و شعور دو واژه‌ی پر معنای موجود در نگاه و زندگی همه آدمیان است، آنچنانکه بزرگان گفته‌اند که آدمی موظف است تا در این دنیا تلاش کند تا از سطح معمولی خودرا به اوج انسانیت برساند. از ابتدا واژه‌ی شور او را همراهی می کند که اگر او را هم نداشته باشد متاسفانه به یک انسان بی تحرکی که فقط زنده است تبدیل می‌گردد. بنابراین مادامی‌که پای در راه معرفت می‌گذارد حرف"ع" در واژه‌ی شور پیدیدارشده و آن کلمه به شعور(ش+ع+ور) تبدیل می‌شود. جستجوی مدام معنی، کنکاش، پرسشگری، تامل و تفکر از حالتهایی است که وقتی انسان در وادی شعور گام می‌گذارد، چنین رنگی به خود می‌گیرد.

 

هنرمند در این وادی جستجوگری عاشق است که سر در گرو معنی و مکاشفه و خلق دارد و این رسالتی بسیار عظیم است. چرا که با جان سروکار دارد و معنی و دیگر از مرحله سخن گذشته است.

 گفتنی است در پایان این مراسم از اساتید برجسته خوشنویسی کشورمان تجلیل شد.