تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
پنجشنبه 30 فروردین

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دهمین دوسالانه ملی نگارگری با رویکرد توجه به هنر ملی افتتاح شد.

دهمین دوسالانه ملی نگارگری با رویکرد توجه به هنر ملی افتتاح شد
 افتتاحیه دهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی و هنرمندان
عصر شنبه 27 آذرماه در باغ موزه نگارستان برگزار شد.
    بر اساس این خبر، مجيد ملانوروزی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی در افتتاحيه اين دوسالانه گفت: «بيشترجشنواره‌های هنرهای تجسمی كه توسط بخش خصوصی و سازمان‌ها و نهادهای دیگر انجام می‌شود، به هنرهای معاصر می‌پردازند اما هنرهای ملی مانند خوشنویسی و نگارگری كه ميراث ماست این روزها به ويژه در جشنواره‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گيرد.»

ملانوروزی افزود: «نگارگری مادر هنرهای سنتی است و اگر نگارگری و گرايش‌های آن مانند تشعير، تذهيب و ... تقويت شود بسياری از هنرهای ديگر ما هم كه از اين هنر تاثير می‌گيرند توسعه و تحول می‌يابند.»

مديركل هنرهای تجسمی ادامه داد: «يكی از برنامه‌های ما در دفتر هنرهای تجسمی برگزاری دوسالانه‌هاست به ويژه دوسالانه‌های هنرهای ملی با اعتبار و قوت برگزار می‌شوند. دهمين دوسالانه ملی نگارگری با مشاركت انجمن نگارگری ايران برگزار می‌شود و دبير دوسالانه نيز از سوی انجمن معرفی شد.»

ملانوروزی با اشاره به باغ موزه نگارستان گفت: «بخش مهمی از نگارگری معاصر ما در همین مکان رقم خورده و پيشرفت كرده است در گذشته هنرهای ما در قالب و متاثر از مکتب بوده است و کمتر مولفه‌های شخصی حضور داشت، اما امروز هنرمند معاصر سعی می‌کند در کنار مولفه‌های ملی و بومی شیوه‌های شخصی خود را نیز نشان دهد و هر هنرمند سعی دارد شيوه و مولفه شخصی داشته باشد. به دليل شيوه و مولفه‌های شخصی در هنرمندان معاصر اين رشته، هنرمندانی مانند مرحوم زاويه، مطيع، تجويدي و هنرمندان ديگر كمتر شناخته و معرفي شده‌اند چون آن‌ها در قالب يك مكتب مانند مكاتب اصفهان يا تبريز تعريف نشده‌اند.»

عبدالله محرمی؛ دبیر دهمین دوسالانه نگارگری در ادامه این برنامه به ارائه گزارشی از این دوره پرداخت و گفت: «حدود 1000 اثر به دبيرخانه دهمين دوسالانه نگارگری رسيد كه هيئت انتخاب میان آثاری که حدود200 اثر را برای نمايشگاه دوسالانه انتخاب كرد.»

محرمی ادامه داد: «پرتره سازی از بخش‌های اين دوره دوسالانه بود اما در اين بخش گويا هنرمندان درباره پرتره سازی به شيوه نگارگری و مشخصه‌های آن توجيه نشده بودند. رویکرد در این بخش در واقع همان واقع گرايی با تکنیک نگارگری مانند شيوه‌ای كه استاد كريمی كار می‌كرد، مورد نظر بود به دلیل کمبود آثار و مطلوب نبودن آثار این بخش حذف شد.»

محرمی در ادامه گفت: «به دليل اينكه آشنايی و شناخت چندانی از مدرسه صنایع قدیمه به عنوان يكی از مراكز مهم و تاثيرگذار هنر نگارگری وجود ندارد و با توجه به این که فاصله زمانی بسیاری کمی با این مدرسه داریم اما جوان‌هایی که در نگارگری کار می‌کنند به آن اندازه که باید با این مدرسه آشنا نیستند، محور و موضوع اين دوره دوسالانه به مدرسه صنايع قديمه اختصاص يافت. اين مدرسه و مكتب تهران با وجود تاثير و اهميتي كه در هنر نگارگري دارند اما كمي مغفول مانده و با وجود فاصله كم از زمان مدرسه صنايع قديمه تا امروز اما استادان و هنرمندان آن چندان شناخته شده نيستند در حالی كه مكاتب ديگر مانند اصفهان، تبريز و ... تا حدودی معرفی شده‌اند.»

او گفت: «نگارگری ما رو به زوال بود اگر هادی خان تجویدی نبود و به همین دلیل بابت قدردانی از زحمت این عزیزان رویکرد این دوسالانه مدرسه صنایع قدیمه قرار گرفت. دلیل انتخاب باغ نگارستان آن بود که محل رویش این مدرسه در همین مکان بود، چون موزه هنرهای ملی ضلع جنوبی همین ساختمان بود.»

دبیر دوسالانه نگارگری گفت: «در این دوسالانه طی هماهنگی با ميراث فرهنگی چند اثر را از موزه هنرهای ملی از جمله آثاری از استاد زاویه، استاد ابوطالب مقیمی تبریزی و استاد علی کریمی برای دوسالانه به امانت گرفتيم كه به نمايش گذاشته شده است.»

دهمين دوسالانه ملی نگارگری با 195 اثر در بخش رقابتی و آثاری از استادان و پيشكسوتان در بخش غير رقابتی از سوی دفتر هنرهای تجسمی با همكاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و انجمن نگارگری ايران برگزار شده است و تا يك ماه ادامه دارد.