تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها
دوشنبه 27 دی

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیام های تبریک ثبت خوشنویسی ایرانی در فهرست آثار جهانی یونسکو

* پیام تبریک مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین برای ثبت جهانی خوشنویسی ایران

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، ثبت جهانی پرونده «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» را در شانزدهمین نشست کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس را تبریک گفت.

به‌گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، پرونده «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث ناملموس ثبت شد. این نخستین‌بار است که ایران در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث معنوی، یک پرونده را به ثبت می‌رساند.

محمد حسین اسماعیلی در پیامی به مناسبت این ثبت جهانی گفته است: «ثبت جهانی پرونده "برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران" در شانزدهمین نشست کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس، اتفاقی خجسته و مبارک برای هنر ایران زمین است.

سرزمین هنرخیز ایران، همواره مخزن بزرگی از هنرها و آیین ها و سنت های ارزشمند بوده و هنر فاخر خوشنویسی همچون ستاره ای در آسمان هنر ایران می‌درخشد، هنری ایرانی و قدسی که ریشه در باورها و سنت ها و ادبیات کهن ایران دارد و در میان مردم از جایگاهی ناب برخوردار است. 

حال که با این ثبت جهانی بستری مناسب برای معرفی بیشتر و پاسداشت این هنر والا فراهم شده است باید از این فرصت طلایی بهره برد و قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران می تواند نقشی مهم در این راستا ایفا نماید. 

 این رویداد خجسته را به ملت فرهیخته و هنرپرور و هنرمندان و خوشنویسان ایران اسلامی و قزوین تبریک و تهنیت می‌گویم و از خداوند متعال تداوم موفقیت های فرهنگی و هنری ایران سربلند را خواهانم.

* دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو از تصویب ثبت جهانی پرونده ایران در پاسداشت هنر خوشنویسی به عنوان هفدهمین میراث ناملموس در یونسکو خبر داد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، به نقل از کمیسیون ملی یونسکو_ایران دکتر حجت‌اله ایوبی با اعلام ثبت جهانی پاسداشت هنر خوشنویسی از سوی ایرانیان، گفت: دستگاه‌های مختلف فرهنگی در برنامه‌های مختلف مسئله خوشنویسی را ویژه ببیند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران اظهار کرد: باعث خوشحالی است که اعلام کنیم پرونده جمهوری اسلامی ایران که برای پاسداشت خط خوشنویسی در یونسکو مطرح شده بود امروز به تصویب رسید. همچنین از کارشناسان برجسته کشور در وزارت میراث فرهنگی که نقش اصلی را در تدوین این پرونده داشتند تشکر می کنم.

وی ادامه داد: سال گذشته نگرانی عمومی درباره خوشنویسی پدید آمده بود و برخی ادعاها در برخی کشورها، جامعه فرهنگی و بخصوص خوشنویسان ما را نگران کرده بود و همان موقع نیز اعلام شد که دوستان کار خود را حرفه ای در این باره آغاز کرده اند و جای نگرانی نیست.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران با اشاره به تصویب پرونده پاسداشت هنر خوشنویسی توضیح داد: جای خوشحالی است که نه تنها مردمان ما خالق و مبدع بخش های مختلفی از هنر آسمانی خوشنویسی در جهان هستند بلکه در پاسداشت هنرهای مختلف نیز ایرانیان تلاش های بسیاری کردند و این تلاش های آگاهانه امروز به ثبت جهانی رسیده است.

ایوبی ادامه داد: در فضای دو سال گذشته، اقدام بسیار سترک و ارزشمندی بنام جشنواره جهانی رقص قلم در راه ابریشم از سوی کمیسیون ملی یونسکو-ایران برگزار شد و در آن فضا، برگزاری این برنامه با چالش های سیاسی روبرو بود اما با تلاش و عزم و اراده بخش های مختلف، این نمایشگاه با شکوه فراوان برگزار شد.

وی تصریح کرد: در نمایشگاه رقص قلم آثار هنرمندان کشورهایی که در راه ابریشم و کشورهای صاحب خوشنویسی، نمایش داده و این رویداد از شهر مشهد آغاز شد. از شهردار و شورای شهر مشهد تقدیر می کنم. این شهر به نوعی شناسنامه فرهنگی ما نیز محسوب می شود و بارگاه حضرت ثامن الحجج به عنوان قبله گاه شیعیان و عاشقان در این شهر قرار دارد. در ادامه این نمایشگاه در تهران ادامه پیدا کرد و اختتامیه با شکوهی برای نمایشگاه رقص قلم نیز برگزار شد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو یادآور شد: همچنین آثار برجسته هنرمندان خوشنویس ایرانی و خارجی بر فراز برج آزادی ویدیو مپینگ شد و این جشن نور، بازتاب گسترده ای در دنیا داشت و سخنرانی های علمی و خروجی های بزرگ این رویداد فرهنگی، به یونسکو رفت و قطعاً این اتفاق، کمک شایانی به ثبت این پرونده کرد.

ایوبی گفت: یادآوری می کنم هرجا باهم باشیم به قول شمس تبریزی نورها یار یکدیگرند. این هم افزایی اگر بدون هیچ چشمداشت و حاشیه ای انجام شود ثمره اش برای همه ایران خواهد بود. امیدوارم به برکت این رویداد، دومین دوره جشنواره رقص قلم را آغاز کنیم.
وی تاکید کرد: تا دیروز سخن از عظمت جایگاه ایران در عرصه خوشنویسی می گفتیم و اساتید خوشنویس، درباره جهانی شدن این هنر ایران اسلامی نگران بودند اما امروز این حرف جهانی شده و معتبرترین سازمان جهان یعنی یونسکو این مهم را پذیرفته که ایرانیان در پاسداشت هنر خوشنویسی سرآمد هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو عنوان کرد: از این پس باید به گونه ای دیگر عمل کنیم. انتظار من به عنوان کوچکترین عضو جامعه فرهنگ این است جامعه خوشنویسی یکی شوند و به یک صدایی و هم افزایی کمک می کند. همه خوشنویسان در هر گروه و دسته ای باشند از جنس نور هستند زیرا کار دلی می کنند.

وی ادامه داد: درخواست دارم جامعه خوشنویسی و انجمن خوشنویسان هر مسئله حاشیه را کنار بگذارند و یکدل و یکصدا شوند و ما نیز در کمیسیون ملی یونسکو، آمادگی همراهی با گروه های مختلف خوشنویسی را داریم. از این پس رسالت ما جهانی است و جهان دوستگی در جامعه خوشنویسی را نمی پذیرد.

ایوبی تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف فرهنگی در برنامه‌های مختلف، مسئله خوشنویسی را ویژه ببیند و درخواستم از مجلس شورای اسلامی و سازمان امور استخدامی و رییس جمهوری و همه دستگاه های دغدغه مند، کمک به هنر خوشنویسی است و باید با این هنر رفتار ملی داشته باشیم. باید در بودجه وزارت فرهنگ، در برنامه سازمان ارتباطات هنر خوشنویسی را ویژه ببینیم و نهضتی را در این عرصه آغاز کنیم.

وی گفت: با توجه به اینکه دولت و مجلس به دنبال تحول هستند امیدوارم شاهد مصوبه ای باشیم که آثار خوشنویسان خریداری و در منظر مردم در ادارات مختلف قرار داده شود. دیوارهای خالی و خاکستری ادارات را با نصب تابلوهای اصل از هنرمندان منطقه خود، زیبا کنیم و اینکار باعث تشویق خوشنویسان می شود و نشان از پاسداشت هنر خوشنویسی دارد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو عنوان کرد: مگر ممکن است بگوییم ایرانیان در ثبت و نگهداری هنر خوشنویسی نقش جهانی داشتند اما وقتی وارد دستگاه های فرهنگی می شویم بر دیوارها، تصاویر چاپی نامناسب و بی معنا، بی مفهوم و بنرهای عجیب و غریب ببینیم؟ لشگری از هنرمندان در انجمن خوشنویسان حضور دارند که آثارشان همه را به وجد می آورد و امیدواریم همه ادارات و دستگاه ها برای خرید آثار خوشنویسان، دستورات لازم را بدهند و شاهد نهضت خرید این نوع آثار باشیم تا هر ایرانی و خارجی وارد هر دستگاهی می شود متوجه شود ایرانیان در حفظ هنر خوشنویسی نقش جهانی داشتند و این بخشی از آرزوهای ما است.

پرونده «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنو‌یسی در ایران» در شانزدهمین نشست کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که به صورت مجازی از ۱۳ تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۲ تا ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰ در پاریس - مقر یونسکو در حال برگزاری است، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تحت عنوان برنامه‌های خوب پاسداری (اقدامات مثال زدنی) ثبت جهانی شد.
این نخستین‌بار است که ایران در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث معنوی، یک پرونده را به ثبت می‌رساند. پیش از این نیز ۱۶ اثر دیگر از آداب، آیین‌ها، هنرهای نمایشی، مهارت‌ها، دانش و فرهنگ ایرانی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده بود.

* تبریک ضرغامی و دارابی برای ثبت جهانی خوشنویسی ایران
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت جهانی پرونده «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» را در شانزدهمین نشست کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس تبریک گفت.

 پرونده «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» درحالی ثبت شد که ۱۶ کشور عربی و ترکیه خوشنویسی را به نام خود ثبت کرده‌اند. پرونده ایران در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث ناملموس ثبت شده است. این نخستین‌بار است که ایران در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث معنوی، یک پرونده را به ثبت می‌رساند.

سیدعزت‌الله ضرغامی در پیامی به مناسبت این ثبت جهانی گفته است: «ثبت جهانی پرونده "برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران" در شانزدهمین نشست کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس به عنوان هفدهمین میراث جهانی ناملموس کشورمان، کام مردم فرهنگ‌دوست ایران را شیرین کرد.

کهن‌دیار ایران‌زمین، میراث‌دار گنجینه‌ای از هنرهای والا و متعالی است که خوشنویسی همچون نگینی درخشان بر تارک آن می‌درخشد، هنری دیرینه و قدسی که ریشه در معنویت و الوهیت دارد و ناب‌ترین پیام‌ها و اندیشه‌های لطیف و پاک و مقدس به واسطه آن ترویج، تبیین و ماندگار شده است.

 بی‌شک باید مانایی و پایداری این هنر سنتی را بیش از همه وابسته به تعلق خاطر مردم ایران در طول تاریخ به این هنر و علاقه‌مندی آنان به پاسداری از این هنر دانست.

"برنامه پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران" که به ثبت جهانی رسیده‌ است گزارش این علاقه‌مندی‌ها و تلاش‌های وافر است.

 این رویداد خجسته را به ملت فرهیخته و هنرپرور ایران اسلامی تبریک و تهنیت می‌گویم و از خداوند متعال استمرار توفیقات فرهنگی و سربلندی نظام جمهوری اسلامی را مسألت دارم.»

علی دارابی ـ معاون میراث‌فرهنگی و قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز در پیام تبریکی گفت: «تلاش‌های ارزنده برای ثبت یکی از مهم‌ترین پرونده‌های میراث ناملموس ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با وجود موانع و دشواری‌های بسیار به بار نشست و کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث‌فرهنگی ناملموس در شانزدهمین نشست خود به جهانی شدن پرونده "برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران" رأی مثبت داد.

 این اتفاق مبارک از آن‌رو اهمیت مضاعف می‌یابد که ایران برای نخستین‌بار در فهرست برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو برای محافظت از میراث ناملموس پرونده‌ای را به ثبت می‌رساند.

خوشنویسی در ایران برخوردار از اصالتی تاریخی است و ایرانیان از دیرباز در جهت پاسداری از خط و زبان خویش کوشا بوده و هستند، ثبت جهانی خوشنویسی تاییدی بر این دستاورد تاریخی و ملی ایرانیان است.

ثبت جهانی پرونده "برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران" را به عنوان هفدهمین میراث جهانی ناملموس کشورمان تبریک می‌گویم و از تمام کسانی که برای تحقق این موفقیت ارزشمند همت کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.»

پرونده ایران با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» The national programme to safeguard the traditional art of calligraphy in Iran  ثبت شده است. پیش‌تر ۱۶ اثر دیگر از آداب، آیین‌ها، هنرهای نمایشی، مهارت‌ها، دانش و فرهنگ ایرانی در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده بود.

-----------------------------------------------------

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، هنر خوشنویسی ایران با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد و در این رابطه سراغ استاد علی اشرف صندوق‌آبادی نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران رفتیم تا درباره این ثبت جهانی صحبت کنیم.

او در گفتگو با صبا ابتدا این رخداد را تبریک گفت: این رخداد ملی را به جامعه خوشنویسی و همچنین ملت ایران و هنرمندان کشور تبریک‌ می‌گویم و باید خوشحال باشیم که در میان ۱۶ کشور عربی و کشور ترکیه که همه دنبال ثبت هنر خوشنویسی به نام خودشان بودند، این توفیق حاصل شد که جمعه ۲۵ آذر ماه هنر سنتی خوشنویسی ایران‌ به نام‌ ایران در یونسکو ثبت شود.

این هنرمند ادامه داد: ثبت جهانی هنر خوشنویسی می تواند از توجه بیشتر و معطوف کردن سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان مدیران به این هنر سنتی تاثیرگذارتر باشد. وقتی یک هنر به عنوان یک کشور ثبت می‌شود یعنی خواستگاه و زادگاه این هنر در آن کشور است و این هنر در زندگی مردم آن سرزمین موثر است و در باور، ذوق و سلایق آن‌ها حضور داشته و دارد. این مساله می‌طلبد که متولیان فرهنگی ما در بخش سیاست‌‌گذاری‌های کلان و اختصاص اعتبارات و بودجه حوزه‌های مختلف به هنر خوشنویسی و تعالی و ترویج آن توجه ویژه داشته باشند.
نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران خاطرنشان کرد: یک بخش این اهمیت هم به حوزه تخصصی خوشنویسی و مجموعه کسانی که در ترویج این هنر هستند، بازمی‌گردد و موجب می‌شود آن‌ها با انگیزه و علاقه‌مندی بیشتر در تداوم و رشد و تعالی این هنر کوشش کنند. هر دو مورد در نهایت موجب تعالی هرچه بیشتر هنر خوشنویسی و باعث گسترش و تعمیق این هنر در جامعه ایران می‌شود.

او با اشاره به اینکه در این مدت شاهد بودیم که برخی کشورها دنبال این بودند که هنر خوشنویسی را با هر عنوانی به نام خود ثبت کنند، اظهار کرد: به طور مثال کشور ترکیه به عنوان «ثبت هنر خوشنویسی اسلامی» و با شعار اینکه «قرآن در مکه نازل شد، در مصر قرائت شد و در استانبول کتابت شد»، دنبال ثبت هنر خوشنویسی به نام خود بود. هرچند باید اشاره کرد که آن‌ها هم در ترویج خوشنویسی در طول تاریخ موثر بودند مثلا در قرن ۹ هجری و زمان دولت عثمانی هنر خوشنویسی در آن منطقه آغاز شد.

دبیر سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: هرچند ترکیه‌ای‌ها در کتابخانه‌هایشان میرعماد حسنی قزوینی را به عنوان خوشنویس استانبولی معرفی می‌‌کنند اما زمانی که هنر خوشنویسی تازه در عثمانی شروع شده بود ما استادان بنامی مانند استاد میرعماد داشتیم‌ که کاتبان قرآن‌های نفیسی و نسخ مهمی بودند.

این خوشنویس تشریح کرد: به هرحال ثبت این‌ هنر به نام ایران حق مسلم ایرانیان است که مبدع این خطوط بودند و حتی مبدع خطوط نسخ و ثلث و خطوطی که به خطوط عربی معروف هستند، ایرانی ها بودند که بعد به کشورهای عربی رفت.

صندوق‌آبادی در پایان با اشاره اینکه توجه مسئولان کشور به هنر خوشنویسی باید در ابعاد جهانی باشد، بیان کرد: از مسئولان فرهنگی و هنری کشور درخواست دارم با توجه به این ثبت جهانی هنر خوشنویسی، روی این‌ هنر جهانی برنامه‌ریزی و فکر کنند زیرا اکنون باید بیش از پیش به تعلیم و ترویج آن توجه داشته باشیم.

-----------------------------------------------------

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان: خوشنویسی در شانزدهمین نشست کمیته بین‌الدول میراث ناملموس که به صورت مجازی از ۲۲ تا ۲۷ آذر در پاریس مقر یونسکو برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

قبلا هم از ایران ۱۶ اثر از آداب و آیین و هنرهای نمایشی در میان میراث ناملموس جهان ثبت شده بود که این هفدهمین اثر ثبتی بود که بخش مهمی از آن مربوط به مکتب اصفهان است.

-----------------------------------------------------

به اسمه الجمیل،

 و به نام آنکه به قلم قدرت، دفتر آفرینش را به زیباترین و باشکوه ترین خط سرشت، و آنگاه خود را احسن الخالقین خواند؛ و هزاران آفرین بر روان آن بیش بها مردان که لمحه‌ای از آن جمال ازلی را بر صفحه وجود ابدی نمودند؛ از مسجد جامع اصفهان که شکوه هنر خوشنویسی قرن چهارم و پیش از آن را بر خود دارد، تا دیگر مساجد و مدارس و تکایا و بناهای بشکوهی که از میر امیر تا محمد صالح، و از محمدرضا امامی تا میرزا غلامرضا اصفهانی، نمایشگاهی ابدی را فراروی اصفهان و ایرانیان به ودیعت نهاده اند.
 انجمن خوشنویسان استان اصفهان با ارج نهادن به فعالیت یکایک آنان که در راه ثبت هنر خوشنویسی ایرانی به عنوان میراث هنری ناملموس بشری در سازمان مفخم یونسکو تلاشی داشته‌اند، بر خود از مقوله فرض می‌داند که به ویژه تلاش نمایندگی محترم یونسکو در ایران، وزارت میراث فرهنگی وگردشگری و انجمن خوشنویسان استان قزوین را به ذکر نام تقدیر نماید؛ و امید که زین پس پایگاه های اصیل خوشنویسی ایران همچون اصفهان و تبریز و شیراز بیش از پیش قدر بیند و منزلت یابد.

 

 رئیس انجمن خوشنویسان استان اصفهان؛ 
علی فرزانه.

-----------------------------------------------------

کارشناس میراث فرهنگی یونسکو  و رئیس باشگاه نوروز درباره جزئیات «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» توضیح داد.
  هنر خوشنویسی ایران با عنوان «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» در سازمان جهانی یونسکو ثبت شد در این رابطه احمدمحیط طباطبایی کارشناس میراث فرهنگی و رییس باشگاه نوروز کمیسیون ملی یونسکو در ایران در گفتگو با خبرنگار صبا درباه جزئیات این ثبت توضیح داد: «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» یکی از موارد ثبت در حوزه یونسکو و مربوط به میراث فرهنگی غیرملموس می‌شود که مواردی از مفاهیم و ویژگی های فرهنگی هر قوم و گروه اجتماعی در دنیا را مدنظر قرار می‌دهد و به همین منظور پرونده پاسداشت خوشنویسی ایران امسال از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از طریق کمیسیون‌ ملی یونسکو در ایران به یونسکوی پاریس ارجاع داده شد.

 او ادامه داد: هنر خوشنویسی در ایران به ویژه پس از اسلام از اهمیت بسیار خاصی برخوردار شد بدین صورت که نوشتن زیبای قرآن یکی از محسنات و مزیت‌های افراد به شمار می‌آمد و جامعه ایرانی در این مورد میان همه جوامع جهان اسلام پیشتاز بود و خوشنویسان ما در تمام خطوطی که در آن زمان وجود داشت تاثیرگذار بودند؛ چه خطوطی مانند نسخ و نستعلیق و چه خطوط کوفی و… .

این کارشناس فرهنگی درباره وضعیت خوشنویسی در طول تاریخ توضیح داد: مجموعه خطوطی که به خطوط فارسی ایرانی معروف است مانند نستعلیق، طی نزدیک به یک هزار سال به طور کلی توسط جامعه ما در سطوح مختلف مردم و حاکمیت که همواره دنبال خطوط خوشنویسی به عنوان ابزاری برای ارایه مواردی مانند قرآن یا کتب مختلف بوده‌اند، قرار داشت. یعنی هنر خوشنویسی در طول تاریخ در مثلثی میان هنرمند، جامعه و حاکمیت قرار داشته است و این روند تاکنون هم ادامه دارد و موجب برقراری ارتباطی عمیق و گسترده میان گذشته و حال ما شده است و این هنر همچنان به این صورت به حیات خود ادامه می دهد.

او درباره اتفاقی که به تازگی درباره خوشنویسی ایران در یونسکو افتاده است، خاطرنشان کرد: برنامه ویژه‌ای که توسط میراث فرهنگی بخش حفاظت و ثبت سازمان ملی یونسکو صورت گرفته است، فراتر از ثبت یک خط است و شامل پرونده جامع‌تری می‌شود که به ویژگی و نقش خود جامعه و هنرمند هم اشاره می‌کند و یک امر مهم فرهنگی است.

رییس باشگاه نوروز یونسکو درباره ثبت هنر خوشنویسی در ۱۶ کشور عربی تشریح کرد: به طور کلی موردی که در ثبت میراث غیرملموس بسیار پیش می‌آید، این است که چگونه یک پدیده در یک کشور دیگر ثبت شده است درحالی که می‌توانیم پایه‌ها و اساس آن را در حوزه فرهنگی ایران ببینیم؟ این مساله از طرفی می تواند برای ما یک مزیت محسوب شود زیرا بسیاری از جوامعی که امروز به ثبت آثار خود می‌پردازند و به نوعی آنچه را ثبت می‌کنند که از مختصات و ویژگی‌های ایران برخوردار است پس این نشانه غیرمستقیم اهمیت نقش ایران در تمدن اسلامی است. از این نظر من نه‌تنها آن را غلط نمی دانم بلکه به طور غیرمستقیم می‌تواند برای ما مثبت باشد.

طباطبایی در پایان اظهار کرد: فراموش نکنید زمانی که مسلمانان به گسترش اسلام پرداختند و دستور زبان عربی در دستور کار قرار گرفت صرف و نحو آن را ایرانیان انجام دادند و تمامی تحولات خطوط اسلامی مهم از ابتدا تاکنون همه متاثر از جامعه و فرهنگ ایران است و این امر واضح نشان از خدمات متقابل ایرانیان و اسلام است.

-----------------------------------------------------