باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
حبیب الله صادقی هنرمند پیشکسوت نقاشی که در حوزه آثار انقلابی و دینی فعالیت داشت، صبح روز۵ مرداد ۱۴۰۱ بر اثر سکته قلبی درگذشت.
او در در بسیاری از دانشگاه های هنر به تدریس پرداخته است. در سال ۱۳۸۴ به ریاست موزه هنرهای معاصر انتخاب گردید.
دغدغه اصلی او ماهیت هنر ملی و ایرانی است و بسیار به این موضوعات پرداخته است. شاعرانگی در نقاشی های او بسیار مورد توجه است زیرا بسیار به شعر و شاعران مختلف علاقه مند است.
صادقی تا کنون افتخارات زیادی به دست آورده است از جمله برخی آنها:
نفر برگزیده نمایشگاه نقاشی در فرانسه با موضوع مولانا
برگزیده مسابقات بین المللی هلند ۱۳۷۳
دیپلم افتخار ۸ سال دفاع مقدس
نفر برگزیده چهار دوره دو سالانه نقاشی ایران
نفر برگزیده سومین بینال نقاشی
نفر برگزیده مسابقات بین المللی هنرهای ظریفه ژاپن۱۳۷۱
دیپلم افتخار نمایشگاه بین المللی طراحی هلند ۱۳۷۳
نفر برگزیده نمایشگاه نقاشی در نیویورک با موضوع نماد موسیقی
* نگاهی به زندگی استاد حبیب الله صادقی
حبیب الله صادقی در یک خانواده سنتی پر جمعیت به دنیا آمد(8 برادر و 4خواهر)، در یکی از آخرین گفتگوهایش گفته بود: مرحوم جواد فاضل (مترجم نهجالبلاغه)در همسایگی پدر من زندگی میکرد. در زمان تولدم، مادرم میگویند که دوست دارند آقای فاضل در گوش من اذان بگوید. امیدوارم من به یمن اذانی که از حنجره مبارک جواد فاضل به گوشم آمده است بتوانم معرفت فرهنگی این انسان بزرگ را در شکل تصویر روایت کنم.
پدر بزرگ صادقی روحانی و پدرش عضو جامعه مطبوعات بود و در بخش فنی روزنامه اطلاعات کار میکرد. برادرش نیز عضو شورای هیأت تحریریه روزنامه اطلاعات بود. صادقی سال۵۵ هنرستان را تمام و همان سال وارد دانشکده هنرهای زیبا شد.
خودش در این باره گفته است:« در خانواده ما نگاه ویژهای به موضوع نشر و کتاب وجود داشت. ورود من به دانشگاه تقریباً با رفتارهای اجتماعی که داشت در جامعه صورت میگرفت همزمان بود و من به دلیل اینکه پالت خانوادهام یک پالت مذهبی و در عین حال روشنفکر بود و به دلیل علاقه و الفتی که داشتم، در بحثها و گفتمانها شرکت میکردم. دورهای بود که جامعه داشت برای انقلاب آماده میشد و ما درحال آموزش دیدن بودیم ولی در عین حال رفتارها و طبایع متفاوتی که بین ما و گروههای دیگر بود هم به یک شکلی بروز و ظهور پیدا میکرد.»
*استادان مهم و تاثیرگذار صادقی
صادقی در هنرستان شاگرد فرشچیان بود و در دانشگاه سنت نقاشی را از حیدریان آموخت، با این همه شاید رویکرد و نوع نگاه هانیبال الخاص بود که پالت ذهنی صادقی را معطوف به جریانهای اجتماعی و نقاشی متعهد به جامعه، شکل داد. با این همه اندیشه عدالتخواهانه صادقی بیش از آن که به مارکسیسم نزدیک باشد، بیشتر وامدار جریانی دینی و اسلامی بود که ریشه در زیست خانوادگی او داشته است. صادقی در تمام دوران کاریاش از یک سو آموزههای الخاص در پرکاری را به کار بست و از سوی دیگر همچون حیدریان و طرفداران سنت نقاشی صبوری را و مداومت در خلق اثر هنری را آموخت.