تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
پنجشنبه 14 مهر

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مراسم تقدیر از استاد برجسته خوشنویسی، غلامحسین امیر خانی/ خاستگاه هنر خوشنویسی به علوم وفنون ایرانی، اسلامی باز می گردد.

پروفسور امین: آثار خوش نویسان بزرگ، با اشعار اخلاقی و عرفانی و عاشقانه پیوند داشته و ترجیع بند هاتف اصفهانی نمونه ای از این ارتباط معنوی قلمداد می شود.
به نقل از روابط‌عمومی انجمن ادبی ایران، مراسم رونمایی از کتاب ترجیع بند هاتف اصفهانی به خط استاد غلامحسین امیرخانی با سخنرانی پروفسور سید حسن امین در مجتمع فرهنگی هنری آسمان (زیر مجموعه فرهنگستان هنر کشور)، میزبان تعداد زیادی از استادان و علاقه مندان به فرهنگ و هنر بویژه خوشنویسان بود.
لحظه ورود استاد امیرخانی به سالن بزرگ سخنرانی با کف زدن ممتد حضار به حالت ایستاده، نشانه ای از محبوبیت این استاد برجسته هنر خوشنویسی بود که سالهاست رئیس انجمن خوشنویسان ایران است.
پس از رونمایی کتاب ترجیع بند هاتف اصفهانی به خوشنویسی استاد غلامحسین امیرخانی، مسعودی گوینده رادیو گفتگو و مجری برنامه، با معرفی پروفسور امین به عنوان فیلسوف، حقوقدان و ایرانشناس از این استاد خواست که کتاب رونمایی شده را از منظر فلسفه، عرفان و ادب نقد و بررسی کند.

 

پروفسور امین طی این سخنرانی به سه موضوع مهم اشاره کرد.
۱. در تاریخ تمدن بشر، اختراع خط به عنوان حامل و ناقل پایدار اندیشه و مقصود انسان و ابزار ثبت رخدادها و تعهدات، نقطه عطف مهمی در استمرار دانش و بینش است، به طوری که دوران تاریخی با ثبت و ضبط نوشتاری رویدادها، قوانین و فرمان ها ، اسناد حقوقی و مالی یا متون ادبی، فلسفی، ادبی، دینی و مذهبی آغاز می شود. هنگامی که نگارش جملات، کلمات و حروف، شکلی زیبا به خود بگیرد، به طوری که یک اثر مکتوب افزون بر انتقال معانی و مفاهیم، از جهت زیبایی ظاهری و شکلی هم به مرحله چشم نوازی برسد، هنر خوشنویسی آغاز می شود.
۲.بهترین آثار زبان فارسی از دیرباز، برای خوشنویسی انتخاب شده است و همچنان که موسیقی ما با شعر و ترانه، پیوستگی و همبستگی دارد، هنر خوشنویسی هم با ادبیات فارسی پیوند ناگسستنی دارد. نمونه برجسته آن، کتابت ترجیع بند هاتف اصفهانی است.
امین ادامه داد که ارکان ادب منظوم فارسی چهار شاعر برجسته اند، یعنی: فردوسی، سعدی، مولانا و حافظ. اما شاعران دیگری هم هستند که با یک شاهکار استثنایی برگی زرین بر گنجینه ادبیات منظوم فارسی افزوده اند، هرچند بقیه آثارشان متوسط و غیر قابل اهمیت است. یکی از این شاعران، هاتف اصفهانی است که ترجیع بند او شاهکاری بی نظیر است و اکنون با کتابت استاد امیر خانی جلوه ای نو یافته است.
۳.ترجیع بند هاتف از دو منظر فلسفی و عرفانی جنبه جهانی دارد. اول، تبیین اصل وحدت وجود و یگانگی هستی و به اصطلاح جریان تشکیک وجود در همه مراتب و مظاهر عوالم هستی است که من در این زمینه کتاب مستقل منفردی نوشته ام با عنوان « وحدت وجود در فلسفه و عرفان» از انتشارات موسسه بعثت که به چاپ سوم رسیده است.
دومین موضوع مهم دیگر ترجیع بند هاتف، یگانگی بین ادیان است که جوهر و ذات همه ادیان باورمندی به وجود هستی بخش حی قیوم قائم بالذات با واجب الوجود به عنوان آفریدگار است و بنابراین، هاتف در اشاره به مسیحیت و اقانیم سه گانه معهود در الهیات مسیحی، آنها را به معنی تثلیث نمی داند و می پرسد:
نام حی یگانه چون شاید ؟/ که آب و ابن و روح قدس نهند؟
بعد خودش پاسخ می دهد:
سه نگردد بریشم ار او را/ پرنیان خوانی و حریر و پرند
این تقریب بین الادیان در ترجیع بند هاتف، ادامه حرکت شاهزاده دارا شکوه هندی در تطبیق هندوئیسم و اسلام در کتاب « سر اکبر» عصاره اوپانیشاد ها و « دین الهی » اکبر شاه در تجمیع اسلام و مسیحیت و هندوئیسم در هندوستان است، موضوعی که من هم در جلد سوم شاهنامه امین به آن پرداخته ام.
به هر حال انتخاب ترجیع بند هاتف به وسیله استاد امیرخانی برای خوشنویسی و حاصل این کار، منجر به تولید یک شاهکار هنری شده است که همه گونه از جهت ظاهر و باطن و شکل و‌ محتوی قابل تقدیر است و برگی زرین بر فرهنگ و هنر غنی ایران زمین می افزاید.
در ادامه این مراسم، سه تن از استادان خوشنویسی، رسول مرادی، احمد فلسفی و احسان شکرالهی نظرات تخصصی خود را راجع به ارزش هنری و سبک ویژه نستعلیق استاد امیرخانی بیان کردند. پس از اتمام سخنرانی هااز مجموعه آثار خوشنویسی مهندس مسعود کریمایی (مدیر بخش آمریکای شمالی انجمن خوشنویسان ایران) بازدید به عمل آمد و در پایان هم به در خواست شرکت کنندگان،عکس دسته جمعی یادگاری گرفته شد.