تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
پنجشنبه 9 فروردین

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

استاد مهدی فروزنده

زندگينامه استاد مهدي فروزنده شهركي

*** 
متولد: سال 1331
محل تولد: اصفهان، متاهل و دارای دو فرزند
فارغ التحصیل رشته هنر از انستیتو امور هنری تهران در سال 1356 
فارغ التحصیل انجمن خوشنویسان ایران در سال 1356
هنر آموخته مکتب استاد  سيد حسين ميرخاني 
دارای مدرک استادی از انجمن خوشنویسان ایران
 داراي مدرک درجه 1هنري از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 
 از موسسين انجمن خوشنويسان اصفهان در سال 1359 
 30 سا ل تدريس خوشنويسي در دانشگاه ها ومراکز تربيت معلم اصفهان  " بازنشسته درسال 1381 "
 عضو شوراي عالي انجمن خوشنويسا ن ايران 
  رييس انجمن خوشنويسان اصفهان  بعد از رحلت  مرحوم استاد حبيب الله فضايلي  بمدت 12 سال  
برگزاری  14 نمايشگاه به صورت انفرادي و شرکت در صدها نمایشگاه گروهی خوشنویسی 
کتابت 4 بار ديوان حافط ، کتابت  ديوان الفت اصفهاني ، کتابت رباعيات خيام  
تربيت 150 ممتاز در طول 31 سال تعليم در انجمن خوشنویسان   
عضو مصححين اوراق امتحاني ازسال 1364   
 داوري جشنواره هاي ملي واستاني 
کسب حدود 15 مقام اول تا سومي جهاني ملي واستاني  

و . . . .       

  از کودکی علاقه وافری به کارهای هنری از جمله نقاشی و خط داشتم و در دبیرستان بین دوستان و معلمین به این دو هنر مشهور بودم. حتی در دوران سربازی در پادگان گرگان در سال 1351 کلیه امور خطاطی پادگان بعهده من بود. بعد از خدمت سربازی در کسوت سپاه دانش به خدمت در آموزش و پرورش درآمدم و بصورت مأمور برای ادامه تحصیل به تهران رفتم و با توصیه یکی از اساتید به انجمن خوشنویسان ایران رفته و افتخار شاگردی مرحوم استاد میرخانی را پیدا نمودم و پس از گذراندن دوره ممتاز در سال 1356 و اتمام مأموریت به اصفهان مراجعت نموده و در شهر نجف آباد در یکی از هنرستانهای آن به نام هنرستان پرسپولیس (پرورشگاه سابق) مشغول تدریس گردیدم و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از سال 1358 به اصفهان انتقال یافتم و در مراکز تربیت معلم و آموزش عالی مشغول انجام وظیفه گردیدم.

در سال 1359 با کمک دو تن اساتید برجسته بنامهای حسینی و شیرازی و تنی چند از دوستان، انجمن خوشنویسان اصفهان را که تا آن زمان بصورت فردی توسط مرحوم استاد حبیب ا... فضائلی و استاد نصر ا... معین اداره می شد بنیان نهادیم. بستر و زمینه مناسبی که در اثر پیروزی انقلاب فراهم گردیده بود از یک سو و استقبال بی سابقه علاقمندان به فراگیری این هنر شریف از سویی دیگر باعث گردید از نظر کیفی و کمی انجمن خوشنویسان اصفهان جایگاه خویش را پیدا نموده و یکی از بزرگترین شعبات انجمن خوشنویسان ایران گردد.

در سال 1370 اولین نمایشگاه انفرادی اینجنانب تشکیل شد که همراه با بزرگترین افتخار زندگیم تا آنزمان بود؛ اینکه از دست مبارک استاد حبیب ا... فضائلی بدرجه استادی رسیدم و با شور و شوق وصف ناپذیری بکار ادامه دادم.

تا کنون علاوه بر شرکت در کلیه نمایشگاه های برگزار شده از طرف انجمن خوشنویسان اصفهان موفق به تشکیل 10 نمایشگاه انفرادی گردیدم که با استقبال عمومی همراه بوده است. خصوصاً نمایشگاه اندرزهای فردوسی که مورد توجه خاص و عام قرار گرفت و کلیه آثار توسط اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در کتابخانه ابن مسکویه نگهداری می شود. پنجمین نمایشگاه آثار قرانی که بعنوان خادم قرآن مجید شناخته شدم. از سال 1356 تاکنون مدت 27 سال بی وقفه و با علاقه فراوان در انجمن خوشنویسان مشغول تدریس هستم که حاصل آن بیش از صد فارغ التحصیل ممتاز می باشد که در همین سالهای پربار موفق شدم تا 4 مرتبه دیوان حافظ را خوشنویسی کنم که تاکنون دو نسخه آن بچاپ رسیده است. نسخه تصحیح ناتل خانلری که برای اولین بار در ایران بصورت خطاطی درآوردم و اکنون بسیار نایاب است و پنجمین نسخه قزوینی و غنی که بچاپ هشتم رسیده است.خوشنویسی دیوان الفت اصفهانی و رباعیات خیام از دیگر فعالیتهای اینجانب بوده است.

در سال 1385 موفق به دریافت درجه استادی از استاد بزرگوار کیخسرو خروش گردیدم که برایم بسیار ارزشمند است.

از سال 1381 از آموزش و پرورش بازنشسته شده و هنوز به فعالیت در انجمن خوشنویسان ادامه می دهم. از بدو تأسیس تاکنون در هیأت مدیره آن و چند دوره ایست که بعنوان سرپرست در خدمت دوستان و هنرمندان عزیز هستم. که در این مورد اعتقاد دارم که:

در کوی عشق شوکت شاهی نمی خرند/ اقرار بندگی کن و اظهار چاکری

 

فروزنده4