جهش تولید با مشارکت مردم
جمعه 7 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

استاد کابلی: نیازمند حراجی های اصیل و با کیفت در حوزه هنرهای تجسمی هستیم.

عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران با تأکید بر آنکه عرصه خوشنویسی و هنرهای تجسمی نیازمند حراجی‌های اصیل و با کیفت است، گفت: وقتی مردم با فضاهای این چنینی آشنا می‌شوند آهسته متوجه می‌شوند که باید نگاه کارشناسی داشته باشند.

استاد یدالله کابلی (عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران) با اشاره به پیشینه تاریخی خوشنویسی، گفت: این هنر به عنوان یک هنر معتبر در جامعه شناخته شده چراکه از یک سو با شعر و ادب و کلام معصومین و کلام قرآن در هم آمیخته و یک هنر قدسی به حساب می‌آید و از دیگر سو طی سده‌های مختلف نقش گسترده‌ای در ترویج ادب و حکمت داشته از این رو همواره یک هنر مطرح بوده. از این جهت می‌توان گفت خوشنویسی در ایران و بسیاری از کشورها به عنوان یک هنر ملی و هنری که بیانگر هویت و ریشه‌های کهن است مطرح می‌شود.

او تصریح کرد: دست آورد عظیم خوشنویسی، همان گنجینه‌های گرانقدری است که توسط کوشش اساتید کهن به شکل قطعات بی بدیل و کتاب آرایی‌ها نمود پیدا کرده. در دوران معاصر نیز جامعه خوشنویسی و انجمن خوشنویسان ایران به عنوان کانونی ارزشمند در صدد حفظ و احیای این هنر برآمده‌اند. حتا می‌توان گفت امروزه دوران طلایی خود را پشت سر می‌گذارد.

کابلی با اشاره به آنکه هنرمند خوشنویس می‌تواند از طریق این هنر درآمد کسب کند و امرار معاش داشته باشد، اذعان داشت: هرچند امروز با پیشرفت تکنولوژی و حضور انواع برنامه‌های گرافیکی در حوزه کتاب آرایی و... اما همچنان بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند که کتاب‌های هنری و ادبی را با استفاده از هنر خوشنویسان و سفارش دادن به هنرمندان در اختیار داشته باشند. امروزه هنرمندان ما به اندازه‌ای توانمند هستند که کتابتی ارائه دهند که اصل اثر به عنوان یک اثر موزه‌ای قابل دفاع باشد. حتا در حوزه تبلیغات، بیلبوردها، تیتراژ فیلم‌ها و هنرهای جانبی مانند طراحی و خوشنویسی روی عقیق و... در جامعه امروز باب شده که نقش خوشنویسی در آنها بسیار پررنگ است.

این پیشکسوت خوشنویسی درخصوص نقش حراج‌ آثار هنری و اقتصاد هنر در عرصه خوشنویسی گفت: حراج‌ها با برقراری ارتباطات گسترده با مجموعه داران و کسانی که آثار عمده‌ تاریخی و آثار قدما را عرضه می‌کنند و هنرمندان درجه یک در عرصه هنرهای تجسمی می‌توانند درجه کیفی خود را افزایش هستند. حراجی‌هایی که هنرمندان صاحب نام در آن شرکت می‌کنند به موفقیت‌ دست پیدا می‌کنند. در این میان حراج باران که یکی از حراجی‌های تخصصی در حوزه خوشنویسی است جایگاه خاصی دارد. به نظر می‌رسد وقتی مردم با فضاهای اینچنینی آشنا می‌شوند آهسته متوجه می‌شوند که باید نگاه کارشناسی داشته باشند. تلاش بر آن است که نسبت به گذشته کارهای کارشناسی شده راه پیدا کند. شرط اصلی موفقیت آن است که آثار با کیفیت ارائه شوند و در ارزیابی اصالت آثار دقت و توجه شود.

کابلی خاطرنشان کرد: البته برخی از حراج‌ها این مشکل را دارند که مدیران آن سلیقه‌ای عمل می‌کنند و آثاری که خارج از استانداردهای لازم است را ارائه می‌دهند و موجب می‌شوند تا کارهای جعلی و بی پایه و اساس به چرخه خرید و فروش آورده شوند. به نظر من بهتر است حراج‌ها در انتخاب آثار و هنرمندان شرکت کننده دقت به خرج دهند.