جهش تولید با مشارکت مردم
شنبه 8 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گزارش رونمايي مناجات نامه منظوم منسوب به امام علي

مراسم رونمايي از کتاب مناجات نامه منظوم منسوب به حضرت علي(ع) به خط هنرمندبرجسته قرن دهم هجري استاد ميرعلي هروي عصر روز چهارشنبه با حضور جمعي از اهالي هنر و فرهنگ و به همت آستان قدس رضوي در تهران برگزار شد. عابدي، مديرکل موسسه آفرينش هاي هنري آستان قدس رضوي در مراسم رونمايي از اين کتاب گفت: مجموعه حاضر يکي از شاهکارهاي خاص به ويژه در قرن دهم هجري است که با خط زيباي استادميرعلي هروي کتابت شده است و سال هاست اين اثر نفيس در سايه منيع حضرت علي بن موسي الرضا(ع) و در آستان قدس رضوي به شايستگي نگهداري شده است. وي همچنين گفت: به خاطر دسترسي بيشتر علاقه مندان و هنردوستان تصميم گرفته شد اين اثر نفيس رونمايي و با چاپ آن مورد بهره برداري و استفاده بيشتر اهالي فرهنگ قرار گيرد. مديرکل موسسه آفرينش هاي آستان قدس رضوي همچنين گفت: به زودي ٣ مجموعه نفيس ديگر از جمله ديوان حافظ منسوب به عبدالمجيدطالقاني و دو مجموعه ديگر شامل نسخه خطي قرآن عليرضا عباسي و منتخب قرآن ابراهيم سلطان، به همين شکل در اختيار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. دکتر جعفر ياحقي عضو هيئت علمي دانشکده فردوسي مشهد که مقدمه اي بر کتاب مناجات نامه نگاشته است نيز طي سخناني گفت: لذتي که از نگاه به اين نسخه و اين اثر نفيس دست مي دهد به معنويت و روح بلنداثر مترتب است. وي گفت: اين کتاب جلوه گاه چندين هنر است و آدم ها و چهره هايي در آن حضور دارند که هرکدام براي خود اهميت ويژه اي دارند. دکتر ياحقي تصريح کرد: مولاعلي(ع) پديدآورنده اصلي اين مناجات نامه است خوب مي دانيم که کلام مولاعلي(ع) بعد از کلام وحي بالاترين سخن است و حضرت امير(ع) به حق با سخن و بيان خود مقام بالاي فني و هنري را از آن خود کردند. وي تصريح کرد: وقتي کلام مولا در خدمت نيايش قرار مي گيرد و با معبود رابطه برقرار مي کند و از دل ايشان برمي آيد در واقع شعر است حتي اگر قافيه نداشته باشد. استاد ياحقي افزود: اين اثر هنري با هنر خط و به ويژه خط نستعليق که عروس خط جهان است درآميخته و در اين ميان هنرمندي چون استاد ميرعلي هروي که نام او در سراسر اسلام و جهان بلندآوازه است و خط نستعليق را به اوج خود رسانده با کتابت خود اين هنر را جاودانه کرده است. وي افزود: اين کتاب که درگنجينه کتاب هاي آستان قدس رضوي است بي ترديد از زيباترين و نفيس ترين آثار هنري خط ايراني است.

استاد غلامحسين اميرخاني خوشنويس برجسته نيز در اين مراسم با تقدير از زحمات و تلاش هايي که براي بهره برداري از اين اثر نفيس انجام شده است گفت: البته اثر مذکور منسوب به علي (ع) است و ما به عنوان شيعه دوست داريم تمام چيزهايي که معنوي است به امامان منسوب کنيم و اين از آرمان خواهي ما شيعيان است. وي افزود: در خيلي از موارد چيزهايي که منسوب به امامان است واقعي نيست و اين آثار متعلق به عاشقان ايثارگري است که از جان مايه گذاشته و اين آثار را به وجود آورده اند.

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به دوران زندگي استاد ميرعلي هروي که در قرن دهم هجري مي زيسته است گفت: اين اثر مربوط به دوره اي است که اهل سنت عهده دار حاکميت ايران بوده اند و فضا به گونه اي است که استاد هروي توانسته است چنين خطي را در اين زمان بنويسند و با توجه به اينکه حاکم از اهل سنت است اما ارادت به مولاعلي (ع) آن چنان است که اين اثر کتابت شده است.

استاد اميرخاني همچنين گفت: اگر اين اثر نفيس را خوب به دنيا معرفي کنيم تمام بزرگان غرب در برابر اين اثر هنري زانو خواهند زد. وي همچنين گفت: اثر مورد نظر از آثار درجه سه استاد ميرعلي هروي است و آثار درجه يک استاد در استانبول نگهداري مي شود.