جهش تولید با مشارکت مردم
جمعه 7 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایشگاه آثار خوشنویسان استان قزوین و رونمایی از کتاب مرقع دلگشا، معرفی کتاب عماد ملک خط

موزه خط و کتابت میرعماد برگزار نمود :

 نمایشگاه آثار خوشنویسان استان قزوین، رونمایی از کتاب مرقع دلگشا، معرفی کتاب عماد ملک خط

در ساعت 16 روز پنج شنبه  14 مرداد ماه نمایشگاهی از  آثار خوشنویسان استان قزوین همراه با رونمایی کتاب مرقع دلگشا و معرفی کتاب عماد ملک خط در موزه میرعماد مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد افتتاح گردید.

به گزارش روابط عمومی مجموعه سعدآباد مسئول موزه خط و کتابت میرعماد در این خصوص گفت: این نمایشگاه درراستای فعالیت های فرهنگی و هنری کاخ سعد آباد و سومین برنامه نمایشگاهی این موزه است که همراه با تجلیل و تقدیر از اساتید، مدرسین و هنرمندان  انجمن خوشنویسان ایران  میباشد و با سخنرانی ، شعر سرایی  و همچنین اعطای لوح تقدیر به  استادان انجمن خوشنویسان قزوین  همراه خواهد بود و همچنین دو کتاب مرقع دلگشا و عماد ملک خط توسط آقای مهدی نور محمدی از مولفین استان قزوین  رونمایی و معرفی می شود.

فدایی افزود: از مهمانان ویژه این برنامه رئیس محترم شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران استاد غلامحسین  امیرخانی،اعضای محترم شورای عالی، رییس انجمن خوشنویسان قزوین دکتر محصص، جمعی از استادان  پیشکسوت انجمن و برخی از علاقمندان و اساتید خوشنویسان معاصر ایران هستند  . 

  

وی اظهار داشت: کتاب عماد ملک خط زندگی و آثار میرعماد الحسنی سیفی قزوینی است که به شرح مطالب مستند در خصوص میرعماد، اسطوره  هنر خوشنویسی ایران می پردازد. در این کتاب مطالعات  مواردی مانند: اثبات قطعی حسنی بودن میرعماد ، تصحیح سال تولد وی، اثبات شاگردی میرعماد نزد مالک دیلمی و عیسی رنگ کار، رد افسانه هجرت بستگان میرعماد به عثمانی و دیگر موارد  تاریخی  نوشته شده است. کتاب مرقع دلگشا نیز که در این روز رونمایی میشود شامل:  زندگی و آثار ملک محمد قزوینی، شیخ علی سکا ک،  محمد علی خیارجی از پیشگامان  خط تزئینی و گلزار و نقاشی خط استان قزوین است و در بخشهایی از کتاب قطعات خطوط ملک محمد قزوینی که  در موزه میرعماد نگهداری میشود به چاپ رسیده است .

خاطر نشان میشود این نمایشگاه تا تاریخ 24 مرداد ماه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18 دایر میباشد .

گفتنی است موزه خط و کتابت میرعماد در گذشته بنا به پاسداشت نام مشهور ترین کاتب قرن 11ه.ق ،میرعماد نامگذاری شد و یکی از سالن های طبقه دوم موزه منحصراً به نمایش قطعاتی از خطوط میرعماد می پردازد که اشعارش توسط خود این استاد سروده شده است.