جهش تولید با مشارکت مردم
جمعه 7 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اسامی برترین‌های چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی

چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی به میزبانی استان البرز عصر دوشنبه با حضور نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسی ایران، مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اسلامی، استاندار البرز، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل استان و هنرمندان برگزار شد.

نماینده محترم  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر محمدحسین ساکت در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی که عصر دوشنبه در سالن «سیروس صابر» اداره کل ارشاد استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: امروزه هنر خوشنویسی به اوج خود رسیده است. وی در ادامه با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۴۰۰ بانوی ایرانی به هنر خوشنویسی مشغول هستند، گفت: بسیاری از بانوان هنرمند در حوزه خوشنویسی دارای رتبه ممتاز هستند.

دکتر ساکت در ادامه با طرح این سوال که چرا از هنر خوشنویسی به عنوان هنری مقدس یاد می شود، گفت: کتابت قرآن، حدیث، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و سخنان بزرگان دین با هنر خوشنویسی بوده است.وی با اشاره به اینکه سخنان اندیشه وران، حکیمان و فرزانگان ایرانی همانند دریای گوهری است که به دست خوشنویسان نگاشته می شود، گفت: امروزه ایرانیان به داشتن ادبیات، اخلاق، سخن وری و همچنین نگارش یا همان فن دبیری شهره خاص و عام است.به گفته نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران در هنر خوشنویسی سخن بی ربط و اهانت آمیز نگاشته نمی شود.

 دکتر ساکت با اشاره به اینکه همه هنرها در اسلام محترم هستند، گفت: وقتی هنر نقاشی و برهنه نمایی در مسیحیت تجلی پیدا کرد در دین مبین اسلام هنر خوشنویسی و تذهیب در حال ترویج بود. وی با تاکید بر اینکه روانشناسی در خط مشهود است، اضافه کرد: در خط هنرهای عرفانی موج می زند در حالی که این مهم در دیگر هنرها به این سر راستی به چشم نمی خورد. نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران در پایان ابراز امیدواری کرد با توجه به اینکه کرج زادگاه و خاستگاه هنر خوشنویسی در ایران است همچنان باقی بماند.

استاندار البرز با بیان اینکه بزرگان زیادی در هنر خوشنویسی از خطه البرز برخاسته اند و اساتید و چهره های ماندگار در این عرصه فراوان داریم، مطالبه راه اندازی ایوان(گالری) هنرمندان استان را برای معرفی آثار اهالی هنر پیگیری کرد.
«سید حمید طهائی» استاندار البرز در سالن همایش های سیروس صابر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و در جمع عاشقان علی بن موسی الرضا(ع) و فضایی سرشار از معنویت و آکنده به عطر رضوی، از تلاشگران عرصه فرهنگ و هنر و اساتید هنر خوشنویسی قدردانی کرد. طهائی میزبانی استان البرز را در برگزاری جشنواره خوشنویسی مسبوق به سابقه درخشان آن دانست و گفت: بیشترین بزرگان حوزه خط از این خطه برخاسته اند و مربیان و اساتید در سطح ملی و بین المللی که قلم در دستانشان هنر افشانی می کند، بنوعی متصل به این آب و خاک هستند. وی که برگزاری این جشنواره را فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ اسلامی و بارور نمودن ارزشهای مذهب تشیع می داند افزود: استان البرز زادگاه انجمن خوشنویسان ایران است. "آقاسیدمرتضی برغانی"در شیوه نستعلیق نویسی از بزرگترین شاگردان "استاد کلهر" بشمار می روند،"استادسیدحسین خانی" نیز از بنیان گذراران خوشنویسی معاصر محسوب می شوند. طهائی با بیان اینکه منطقه طالقان نیز از گذشته به جهت سبقه فرهنگی و علوم دینی و مکتب داری در این حوزه زبانرد بوده است، استاد "عبدالحمیدطالقانی" نیز یکی از ارکان چهارگانه هنر خوشنویسی را در نستعلیق به اوج خود رسانیده اند.

وی استاد"غلامحسین امیرخانی"از چهره های ماندگار کشور در هنر خوشنویسی را نیز متعلق به البرز دانست و گفت: نخستین کلاس های انجمن آزاد خوشنویسان از سال 1329 در سایه تلاش وافر این بزرگان و اساتیدی همچون استاد امیرخانی امروز به 305 شعبه در سراسر کشور رسیده است. طهائی ادامه داد: در حال حاضر 324 استاد، بیش از هزار نفر با درجه فوق ممتاز و 2500 خوشنویس ممتاز در این حوزه هنرمندی دارند.در استان البرز نیز 11 هزار هنرمند تجسمی فعالیت می کنند که این خود از پتانسیل های هنری استان است و حکایت از منابع سرشار هنری و زیبایی شناختی در این استان دارد. وی در ادامه با اظهار امیدواری نسبت به ماندگاری جشنواره خوشنویسی رضوی به یاری امام رضا(ع) افزود: به سهم خود از یکایک خدمتگزاران استان در ساحت مقدس رضوی و کسانی که آثار هنر الهی را به جامعه عرضه می کنند کمال قدردانی را دارم. طهائی گفت: راه اندازی مرکزی برای عرضه آثار هنرمندان در مرکز استان یکی از مطالبات اهالی هنر در این استان است که اداره کل فرهنگ و ارشاد باید نسبت به احداث آن آستین ها را بالا بزند. گفتنی است، در این مراسم آثار برگزیده هنرمندان28 استان کشور در بخش های نستعلیق، ثلث،شکسته، تحریر و نسخ معرفی و توسط مسئولان ارشد استان مورد تجلیل قرار گرفت.

در این دوره از جشنواره خوشنویسی رضوی که به میزبانی استان البرز برگزار شد، از 295 اثر ارسالی به دبیرخانه 214 اثر در حوزه نستعلیق و ما بقی در بخش های نسخ، خط تحریری، شکسته، شکسته نستعلیق و ثلث ارسال شده بود. در ابتدای این مراسم"سیدموسی حسینی کاشانی"مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی،پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در اختتامیه چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی قرائت کرد.

قرائت پیام وزیر ارشاد در چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی: 

سید موسی حسینی کاشانی در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره خوشنویسی رضوی که عصر دوشنبه در سالن «سیروس صابر» اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، متن پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.
در متن این پیام آمده است: تمام کسانی که در سرزمین پاک ایران زیست می کنند خراسان را قبله خود می دانند همه ایرانیان شیفته حریم امن علی ابن موسی الرضا (ع) هستند مگر می شود عاشق پیامبر اکرم(ص) بود و به فرزندش در خاک خراسان عشق نورزید و در تنگناها و مسائل و مشکلات از او مدد نگرفت. مگر می شود دل به حریم حضرتش سپرد و از معارف و فرهنگش بی بهره ماند، ملت بزرگ ایران افتخار دارد که میزبانی میهمانی عزیز از تبار اهل بیت پیامبر (ص) است. دوستی اهل بیت (ع) برای ما ایرانیان وظیفه بزرگی است و مهمان نوازی آیین دیرینه ایرانیان، عشق و ارادات به ثامن الحجج (ع) عشق و ارادتی پایان ناپذیر است که نمونه آن را در برگزاری جشنواره امام رضا (ع) می بینید در طول سیزده دوره گذشته هر سال به جمع عاشقان آن امام همام و گستره جغرافیای جشنواره افزوده شده و به بیشتر شهرها و روستاها رسیده است و امسال به یومن نیات پاک و خالصانه شما تبرک عنوان دوره چهاردهم این جشنواره گسترده تر و مسئولیت دستاندرکاران برگزاری آن در گوشه کنار کشور سنگین تر شده است. این روزها آیین های مربوط به برنامه های موضوعی جشنواره رضوی در سراسر کشور در حال برگزاری است و همه خادمان فرهنگ رضوی تا رسیدن به روز موعود و میلاد فرخنده آن حضرت لحظه شماری می کنند. در بخش دیگری از این پیام آمده است: شما دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره شایستگی آن را داشته اید که در شهر و دیار خویش به افتخار میزبانی ثامن الحجج (ع) نائل شده و در دایره بزرگ خادمان فرهنگ رضوی قرار بگیرید فرهنگ رضوی در این سال ها به همت و ارادات شما نشر و نمو یافته و معارف اهل بیت (ع) هر چه بیشتر بارور شده است به همه شما تبریک می گویم و برایتان در این مسیر نورانی سربلندی آرزو می کنم. لازم می دانم از همراهی و دلسوزی مدیران اجرایی در استان ها به ویژه نمایندگان ولی فقیه در استان ها، استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اصحاب اندیشه، فرهنگ و هنر که پشتوانه این حرکت فرهنگی بوده اند صمیمانه تشکر و سپاسگزاری کنم مزید توفیق همگان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

 

در مراسم اختتامیه این جشنواره اسامی برترین ها در رشته نستعلیق و شکسته نستعلیق اعلام شد.

طبق نظر هیئت داوران چهاردهمین جشنواره خوشنویس رضوی : 

در رشته نستعلیق آقایان:

کیارش یعقوبی از استان تهران،

صفر گالشی از استان اردبیل،

پیمان سادات نژاد از استان ایلام،

سید رسول آقامیری از استان اصفهان،

علی خیری حبیب آبادی از استان اصفهان و

مصطفی عابدینی از استان قم 

و همچنین در رشته شکسته نستعلیق  :

آقایان شهرام رومی از استان آذرباییجان شرقی،

سید فاتح سید نطنزی از استان اصفهان،

غلامعلی گوران اوریمی از استان مازندران،

بهادر پگاه از استان قزوین و

خانم مینا قنبری از استان قم 

در بخش ثلث:

وحید فولاد زاده، مجید داستانی لیلا وزیری، مرضیه فرشباف، علی احسان پور و علی ایرانی حائز

در بخش خط نسخ :

زهرا شیرازی پور، مجید کافی، امیر پژمان، علیرضا یوسفی، الهام میرطلایی و زهرا میبدی

به عنوان نفرات برتر برگزیده شدند.