جهش تولید با مشارکت مردم
جمعه 7 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نکوداشت هنرمند گرامی سید علی رضا مجیدی در شهر بهار همدان با حضور جمعی از خوشنویسان تراز اول کشور و مسئولین این شهر

نکوداشت هنرمند گرامی جناب آقای سید علی رضا مجیدی

  پس از ماه ها هماهنگی بین مسئولین اداره ی فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان  بهار وهنرمندان،برنامه ی نکوداشت هنرمند گرامی سید علیرضا مجیدی روز پنج شنبه در تاریخ 11آذرماه1395 در آمفی تئاتر فرهنگسرای آیت الله بهاری شهر بهار با حضور جمعی از خوشنویسان تراز اول کشور،اهالی فرهنگ و هنر ، مردم  هنر دوست و هنر پرور بهار و مسئولین برگزار گردید.

برنامه با کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران شروع شد.

در ابتدای مراسم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بهار ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: امروز روزی است که علم به هنر تقرب می جوید و این موجب شد که رسالت ما در این امر مضاعف شود.

فتح الله ضابطی افزود: تلاش ما این است که هنرمندان این دیار را بیش از پیش به جامعه خود بشناسانیم و خداوند را شاکریم که در دیار عارفان و در اولین روز از ماه ربیع برنامه نکوداشتی درخور شان و منزلت هنرمند گرامی  سید علیرضا مجیدی را با حضور اصحاب فرهنگ و هنر برگزار می کنیم.

وی در ادامه برگزاری این برنامه نکوداشت را حاصل زحمات هنرمندان شهرستان دانست و از زحمات دست اندرکاران برگزاری این برنامه تقدیر کرد.

 

 

 

در ادامه مدیر کل ارشاد و فرهنگ استان همدان نیز از برگزاری این برنامه ابراز خوشحالی کرد و گفت: جای خوشحالی است که توانسته ایم به شهرها و روستاها رسوخ کنیم و برگزاری چنین برنامه های نکوداشتی را در شهرهای مختلف استان برگزار کنیم.

عبادی افزود: اساتید برجسته ما جزء گنجینه های معنوی شهرها و استان ما هستند و امیدواریم برگزاری چنین برنامه هایی بتواند در معرفی اساتید برجسته ما به کشور موثر باشد.

در ادامه فرماندار شهرستان بهار نیز ضمن خیرمقدم به میهمانان و تشکر از دست اندرکاران برگزاری برنامه گفت: یکی از اولویت های دولت نکوداشت اساتید بزرگ است و این آئین نیز در همین راستاست که نشان از ظرفیت بالای شهرستان و استان در کشور است.

محسن مرادی پناه افزود: هنرمندان اقشاری از جامعه هستند که تاریخ پرشکوه ایران اسلامی را با زبان هنر به نسل های بعد منتقل می کنند و ما باید این اساتید بزرگ را ارج نهیم و زحماتشان را پاس بداریم.

سخنرانی جناب آقای محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان

در ابتدا تقدیر و تشکر از مردم همیشه در صحنه و حضور جانانه در همه عرصه ها و تشکر از دست اندر کاران عزیزی که این مهم را مدیریت کردند ، شهرستان بهار شهر عالمان است و شهر هنرمندان شهر عارفان و خیر مقدم عرض میکن م خدمت هنرمندان و اساتید و میهمانان از خارج استان و استان همدان و شهر بهار . و یکی ازپنج شهری که از طرف سازمان یونسکو از جمهوری اسلامی به عنوان شهر جهانی ثبت شد شهر لالجین در شهرستان بهار می باشد به خاطر جهانی بودن هنر سفال و سرامیک ، مرقد آیت الله شیخ محمد بهاری میعاد گاه عارفان و عاشقان ایران است و وقتی بزرگان به این استان سفر می کنند در مرقد این عارف کامل حضور می یابند ، بحث توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری افتخار دولت تدبیر و امید است که ما به جد پیگیر آن هستیم . ارتقاء امنیت اجتماعی همین نکوداشت ها هستند با وجود سرمایه های بسیار مهم هنری و فرهنگی که مردم نمی شناسند که کنار چه کسانی دارند زندگی می کنند.

 

شناخت بنده از سالیان طولانی که با ایشان(مجیدی) دوست هستم و اصالت خانوادگی ، پدری  و مادری و از طرف همسر این هنر مند را جزء سرمایه های استان قرار داده انسانی فروتن و با ادب ، با اخلاق و معرفت که می تواند الگویی باشد برای همه ما ، ایشان بسیار اثر گذار بوده اند و حضور اثر گذاری در حوزه های جهانی و ملی را با نمایشگاه هایشان شاهد بوده ایم و خوشحالیم که توانسته ایم از سرمایه های خودمان در زمان حیاتشان تجلیل کنیم.

در  ادامه ی برنامه استاد علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران  پشت تریبون قرار گرفتند واین چنین فرمودند:

   عرض سلام وادب و احترام  به شما بزرگواران واستادان عزیز وارجمند. مفتخرم که در شهر عرفان و هنر و ادب هستم. سخنانم  در دو بخش است: خوشنویسی و ایام  متعلق به اهل بیت و کلامی از مولای متقیان .

  هنر خوشنویسی خواستگاهش ایران است وریشه در ایران  و به هنر قدسی معروف است و با کلام وحی و  حکیمان و عرفا و سلامی و درودی به محضر عارف بلند و فقید شهر بهار آیت الله بهاری از شاگردان برجسته ی فقیه ملا حسینقلی همدانی و از عرفای بزرگ شنیده ام و خوانده ام که قبر دو نفر از عرفای بزرگ ما صاحب کرامت هستند؛یکی آیت الله بهاری و یکی دیگر سلمان فارسی در مدائن است.واقعا قدر این نعمت عزیز را باید دانست.

مولا می فرماید: خط زبان دست است و هنرمند با خطش سخن می گوید و آنچه در اندیشه دارد و در درون آن  را در اثرش متجلی می کند و به مخاطبش عرضه می کند و آنچه که  احساسات درونی یک هنرمند است را  بیان می کند سفیر درون آدمی است و گاهی اوقات یک اثر هنری را می بینیم که بر دل می نشیند .

هر چه انسان درونش را زلال تر بکند این زلالی و پاکی در اثرش نمایان می شود. یک هنرمند متعهد که با اخلاق سر و کار دارد اول باید خودش را صیقل بزند ، خودش را نمایان کند.

هندسه ی حروف وخود خوشنویسی بسیار اسرار فراوانی دارد که سالها بایستی و  امروز یک خوشنویس که مقامش را تحلیل می کنیم  به همین سادگی به  این مقام نرسیده و دستگیری و عنایت همراه آن  می باشد.

قدر نعمتی مثل آقای مجیدی را بدانیم که چه  ماه ها و چه سال ها  زحمت کشیده تا به این مرحله رسیده . از نسبت ها و قوس ها و حروف و ... آیا اگر خط نبود از گذشته  و تاریخ و تمدن خود آگاه بودیم ؟

در تاریخ نابغه ای مثل یاقوت مستعصمی که به استاد الاساتیدی رسید شروع به کتابت قران کریم پرداخت . وی با خط نسخ یاقوتی هر پانزده روز یک بار قران کریم را کامل می نوشت.468 بار قران را نوشته که این انتقال اندیشه ، فرهنگ و هنر توسط هنر خوشنویسی.و این آثار که برگرفته از دین و مذهب ماست حفظ شده و برای خوشنویسی همین افتخار بس که کاتب قران است.

و مطلبی در رابطه با استاد مجیدی که این لطف خداست که قدردان خلق خدا باشیم  و شاکر خداوند باشیم و در حوزه ی اجتماعی سرمایه های هر سیستم نیروی انسانی است.

بهترین سرمایه های ما مفاخر وفرهیخته های ما هستند و این مجلس و آیین نکوداشت که ما در آن هستیم این نعمتی است که خدا عنایت  کرده .

و در این مسیر قرار بگیریم و جای تقدیر و تشکر دارد از اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارات دیگر .

عزیز ما استاد مجیدی دو دهه است که در حوزه ی مسئولیت انجمن خوشنویسان کار تعلیم وتربیت   انجام وظیفه می کند و بیست سال مروج اخلاق و ممزوج با ادبیات و اخلاق و اولین سرمشقی که استاد ادب می گوید: ز ارباب ادب آداب دریاب .

بیست سال یک نفر شاگردان برجسته ای تربیت می کند و پاکی و زلالی و نور را ترویج می دهد و این ارزش است و این فرهیختگان را قدر شناسی بکنیم و الگو قرار دادن  را . در حوزه ی جوان وحوزه ی اجتماعی مشکل  معرفی  الگوهای درست را داریم . در آخر صمیمانه از دست اندر کاران تشکر می کنم و بنده از طرف  حضرت استاد غلامحسین امیرخانی که نتوانستند به دلیل مشکلات حضور یابند با ابلاغ سلام گرم ایشان ، قدردان استادمجیدی باشیم.

در آخر علیرضا مجیدی در جایگاه قرار گرفت و از هنرمندان، مسئولین و افرادی که در این برنامه نکوداشت شرکت داشتند تشکر کرد.

 

 

 

ناگفته نماند برای ارتقاء سطح کیفی این نکوداشت  دو کلیپ  زیبا در باره زندگی  هنری استاد مجیدی و  دیگر استادانی که در باره ی ایشان  صحبت کرده بودند تهیه وساخته شده بود.نیز یک ویژه نامه ی شکیل  شامل  زندگی نامه ی استاد و نوشته های میهمانان گرامی  واهالی فرهنگ وهنر در باره ی ایشان ،چاپ  و توضیع گردید.

دراین برنامه مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان همدان با اهداء لوح تقدیر ازاستادان خوشنویسی  حاضر در جلسه  و چند تن از شاگردان برجسته ی استاد مجیدی تقدیر کردند.

در پایان  این نکوداشت با اهدای هدایا و لوح تقدیر از سوی نهادها و ارگان های مختلف و اشخاص، از زحمات استاد سید علیرضا مجیدی تقدیر به عمل آمد.