تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین
سه شنبه 29 اسفند

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برگزاری دوازدهمین مجمع عمومی انجمن خوشنویسان ایران با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت

بسمه تعالی
دوازدهمین مجمع سراسری نمایندگان انجمن خوشنویسان ایران صبح امروز یکم مرداد 1394 در تالار وحدت 
دوازدهمین مجمع سراسری انجمن خوشنویسان ایران در تاریخ 1و 2 مرداد ماه 94 با حضور با شکوه وصف ناشدنی اکثریت نمایندگان محترم شعب سراسر کشور،
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامیجناب آقای دکتر علی جنتی، معاون هنری وزیر ارشاد جناب آقای علی مرادخانی و ... اساتید گرانقدر انجمن خوشنویسان ایران در تالار وحدت برگزار گردید.

مجمع یک مرداد

دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مجمع گفت: مایه افتخار است که امروز در جمع شما بزرگواران، پیشکسوتان و هنرمندان خوشنویسی ایران حضور دارم. امروز که گاه به درازای یک قرن می‌رسد روز چالش است، چالش‌هایی که از یک منظر تهدید و از منظر دیگر فرصت به حساب می‌آیند و تحقق هر کدام به فردیت انسان برمی‌گردد که چگونه با این چالش‌ها برخورد کند.

وی ادامه داد: امروزه سؤالات فراوانی پیش روی هنر خوشنویسی است، از سنت و نوآوری گرفته تا موازنه مهارت و معرفت. اگر بخواهیم خوشنویسی به‌مانند سال‌های گذشته هنری ارزشمند باشد و مخاطبانش را حفظ کند ضرورت دارد این هنر بازنگری شود و به مرور گذشته بپردازیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: باید به‌مرور به نقش خوشنویسان و ربطی که به جامعه دارند، بپردازیم و به یاد آوریم که خوشنویسی به‌مانند همه هنرهای ملی چگونه از دل محدودیت‌ها به آزاداندیشی رسیده است. خوشنویسان خواستار سنت و پرچمدار نوآوری بودند. تاریخ اگرچه کریم و خطاپوش است اما در هر حال سختگیر و حسابگر است.

جنتی گفت: باید از خود بپرسیم که آیا خود را برای پاسخ به آیندگان مهیا کرده‌ایم؟ آیا دیروز و فردا را به‌درستی می‌شناسیم؟ اقتضائات جهان جدید را می‌دانیم؟ آیا نیازهای جامعه امروز و نسل جدید را دریافته‌ایم؟ خوشنویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. صد سال گذشته برای خوشنویسی در ایران و جهان اسلام، مقطع مهمی است، از ورود تجهیزات چاپ و رایانه تا سودای تغییر خط.

مجمع یک مرداد

وی در ادامه سخنانش خطاب به حاضران در تالار وحدت گفت: نمایندگان منتخب انجمن خوشنویسان، وزارت ارشاد از آن روی که برآمده از مردم است و خود را مسئول و حامی هنرمندان می‌داند موظف است که در کنار هنرمندان باشد و دستاورد آنان را قدر بداند. به همین دلیل در ماه‌های گذشته با همکاری معاونت امور هنری و تنی چند از مشاوران برگزیده وزیر، محمدحسین کاتب را به عنوان مسئول انجمن خوشنویسان انجمن ایران برگزیدیم تا دیگر بار همدلی ایجاد شود و تفاوت بین نهاد کانونی و نهادهای برخاسته تمیز داده شود. تشکیل این انجمن این فرصت را بوجود می‌آورد که شاهد همراهی همه و تضارب آرا و ارتقاء سطح کیفی خوشنویسی باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه بر اساس کاری که در ۲۰ ماه گذشته انجام داده با قاطعیت در مقابل هر اقدام غیرقانونی و خودمحور می‌ایستد. بدیهی است کسانی که از حضور در این مجمع سر باز زدند خود مسئول این عهدشکنی هستند.
جنتی گفت: اینجانب به عنوان وزیر و دوستدار هنر خوشنویسی می‌خواهم کلیه اعضای این مجمع و منتخبان نهایی آن به اصلاح اساسنامه و ساختار انجمن بپردازند و آن را در اولویت کار خود قرار دهند. به امید دستیابی به فردایی شایسته برای هنرمندان ایران و به خصوص هنر خوشنویسی.
وی در پایان خاطرنشان کرد: من بر این باورم که اینگونه انجمن‌ها بهترین دستیار وزارت ارشاد هستند و بهترین پاسدار برای واسپاری کار هنر به کارگزاران هنری‌شان خواهند بود.
دوازدهمین مجمع سراسری نمایندگان انجمن خوشنویسان ایران در تالار وحدت و با حضور نمایندگانی از سراسر کشور به انتخاب اعضا و هیئت مدیره پرداختند.

مجمع یک مرداد

جناب آقای دکتر محمد حسین ساکت نماینده حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن خوشنویسان ایران در ابتدای این مراسم، گفت: برای ما مایه نیکبختی و افتخار است که با همراهی شما دوستان شاهد برپایی دوازدهمین مجمع نمایندگان انجمن خوشنویسان ایران هستیم. امیدوارم حضور شما در تالار وحدت خط پایانی باشد بر همه نابسامانی‌ها، کدورت‌ها و دودستگی‌هایی که در عرصه فعالیت‌های انجمن خوشنویسان ایران وجود دارد.

نماینده وزیر در شورای حقوقی انجمن خوشنویسان ایران ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جلسات و اینکه این انتخابات آزاد برگزار می شود، گفت: همه هنرمندانی که در این جلسات حضور داشتند، تعهد دادند که برای اعتلای هنر از هیچ تلاشی دریغ نکنند. آهنگ ما بر این است که پس از انتخابات مجمع که امروز برگزار می شود، چند کار مهم را انجام دهیم.

وی افزود: بدون شک چنین اقدامی سرمشقی برای آیندگانی است که شاید گمان نمی‌کردند امروز با حضور شما به چنین دستاورد عظیمی برسیم. بر خود واجب می دانم که از ایستادگی‌ها و پشتیبانی‌های جناب آقای جنتی تقدیر کنم که طی هفته‌های اخیر با تلاش و کوششی وصف‌ناپذیر پیگیر مشکلات انجمن خوشنویسان ایران بودند.

دکترساکت در پایان صحبت هایش بیان کرد: تغییر در بندهای اساسنامه انجمن خوشنویسان ایران، برگزاری همایش ملی خوشنویسان، برگزاری همایش یا نمایشگاه ویژه بانوان خوشنویس با همراهی معاونت رییس جمهور در امور زنان از جمله کارهای مهمی است که تصمیم داریم بعد از برگزاری این انتخابات انجام دهیم. آنچه برای ما مهم است، ارج نهادن به همدلی‌ها، همکاری صمیمانه و ترک کدورت‌هاست که امروز بر این باوریم توانسته ایم در این زمینه تا حدی موفق باشیم.

 مجمع یک مرداد

مجمع 1 مرداد

مجمع یک مرداد

مجمع انجمن خوشنویسان ایران

مجمع یک مرداد

دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراد خانی معاون هنری وزیر ارشاد و استاد امیرخانی 

مجمع 1 مرداد

مجمع 1 مرداد

مجمع انجمن خوشنویسان ایران

مجمع انجمن خوشنویسان ایران

مجمع انجمن خوشنویسان ایران

مجمع یک مرداد

مجمع انجمن خوشنویسان ایران

مجمع انجمن خوشنویسان

مجمع

مجمع 1 مرداد

مجمع

مجمع

مجمع یک مرداد

مجمع یک مرداد

مجمع یک مرداد

مجمع

مجمع

مجمع

مجمع یک مرداد

مجمع

مجمع

مجمع

مجمع

مجمع یک مرداد

مجمع

مجمع

مجمع

مجمع

مجمع

مجمع انجمن خوشنویسان ایران