جهش تولید با مشارکت مردم
یکشنبه 30 اردیبهشت

باهمکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آثار آقای حمدلله کتال و خوشنویسی به قلم استاد رسول مرادی در ...
آثار آقای حمدلله کتال و خوشنویسی به قلم استاد رسول مرادی در ...

تصاویری از مراسم افتتاح تابلوهای نگارگری شاهنامه از آثار آقای حمدلله کتال  و خوشنویسی به قلم استاد رسول مرادی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران
..........

..........


به گزارش سایت آثار هنرمندان ایران-عزیزی هنر-در تاریخ 28 / 2 / 1393 مراسم  افتتاح تابلوهای نگارگری شاهنامه آقای حمدلله کتال  و خوشنویسی به قلم استاد رسول مرادی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران با حضور جمعی از اساتید هنر ایران و علاقمندان به هنرهای اصیل ایرانی در کنار موزه استاد محمود فرشچیان و در محوطه باز این مجموعه فرهنگی و تاریخی برگزار گردید .
در این مراسم فاخر هنرمند و شاعر فرهیخته کشور استاد سهیل محمودی مقداری پیرامون هنر مطالبی را بیان داشتند در ادامه حضار از بیانات استاد رسول مرادی خوشنویسی مطرح کشور استفاده کردند همچنین این برنامه همراه بود با اجرای موسیقی و تک نوازی سنتی که حضار لحظاتی را در این مجموعه فرهنگی  به خوشی سپری نمودند . 
..........
حمدالله کتال
(متولد تهران - 1358)
دیپلم مینیاتور از هنرستان هنرهای زیبا 1376
عضو انجمن نگارگری ایران
عضو انجمن هنرهای تجسمی ایران
مدرس نگارگری فرهنگسرای ارسباران
مدرس نگارگری انجمن خوشنویسان، شعب شمیرانات و شرق تهران

.........
سرآغاز راه از زبان خود هنرمند
سال 1358 در تهران دیده بر این جهان زیبا گشودم. از همان دوران نوجوانی که خود را شناختم، دل و جانم را به زلفان رنگها و طرح های پر رمز و راز نقاشی ایرانی سپردم و افسون رقص زیبای گلهای ختایی و بندهای اسلیمی، بر روی کاشیکاری ها و یا بر قامت فرش ها، مرا از خود بی خود می کرد و این گونه بود که دلبسته این هنر زیبا شدم. در همان دوران بر آن شدم تا با دستان کم تجربه اما پر اشتیاق خویش، برداشت خود از هر آنچه در طرح ها می دیدم، همراه با الهامات درونیم را بر کاغذ بنشانم. البته باید اذعان کنم، میل و اشتیاق من برای حرکت به سمت این وادی، برای خودم نیز شگفت آور بود.
تازه در این مسیر سبز گام بر می داشتم که روزی ناگهان برق چیزی چشمان مرا به خود خیره کرد؛ روزی از مقابل یک قاب سازی عبور می کردم، ناگهان تصویر تابلویی توجه مرا به شدت به سوی خود جلب کرد؛ اثری به غایت زیبا و مسحور کننده! چقدر دل انگیز بود! گویی بهشت را روی زمین می دیدم و هر آنچه از سحر و شعبده در سرانگشتان هنرمندی دیده بودم در گوی جادویی آن اثر به چرخش درآمده بود و مرا درون خود می کشید و به پرواز در می آورد، گویی مرا با خود به اعصار گذشته نقاشی، از آغاز تا کنون، می برد و در هر گوشه اش از میان آن ابرهای خیال انگیز شهری و مکتبی از نقاشی نمایان می شد. چیزی به شدت مرا تکان داد، اوصاف آتشی که در قلب من به پا شد در ظرف سخن نمی گنجد. بله همانطور که حدس زده اید، تابلویی زیبا از آثار استاد محمود فرشچیان، آتش اشتیاق را در من دوچندان کرده بود و با خود گفتم، این سبک زیبا، هر آنچه که نامش باشد و می خوانندش، او نیز مرا به سوی خود می خواند. پس از آن مجدّانه بر آن شدم که به طور روشن تری مسیر هنریم را برگزینم.
.........
مسیری بی کران از زبان خود هنرمند
در سال 1373 وارد هنرستان هنرهای زیبا شدم و در رشته نگارگری، زیر نظر اساتید قابلی همچون استاد سلیمانی و استاد فضائلی، به فراگیری اصول و قواعد شاخه های گوناگون این هنر - همچون تذهیب، تشعیر، گل و مرغ و نقاشی- پرداختم و به مشق و مطالعه بر آثار مکاتب قدیم و اساتید معاصر همت گماردم تا با فهم و درک حکمت و فلسفه این هنر و کسب توانایی در اجرای هر چه بهتر آن، به ایجاد تلفیقی زیبا با آنچه در رویای خود می پروراندم، نائل شوم.
پس از هنرستان، به مدت چهارسال، در کارگاه استاد عباس سلیمانی، افتخار آشنایی با هنر مرمت اشیاء قدیمی و نقاشی ایرانی را داشتم که لمس آثار گذشتگان با سرانگشتان خویش در من حسی زیبا ایجاد کرد؛ همچنین بطور هم زمان افتخار همکاری با ناشران کتب نفیس و اساتید خوشنویسی ایران را داشتم و ثمره آن، تذهیب و تصویرگری چندین عنوان کتاب ادبی و مذهبی و آرایش سیصد قطعه از آثار اساتید خوشنویسی است.
اکنون نیز چون شاگردی، گاه در مکتب خانه نقش ها، پای صحبت یک نقاشی، در مکتب خانه طبیعت، پای نجوای یک برگ و در گپ و گفتی صمیمی با هنرمندی، پای نظرات بی غل و غش او می نشینم؛ گاهی نیز در کوچه باغهای خیال، قدم می زنم و راهی به سوی یک ایده زیبا می یابم و با طرح های فراوان آن را از ملکوت ذهن در جهان جسم عینیّت می بخشم اما راضیم نمی کند و همچون لب تشنه ای در جستجوی چشمه آب، کوره راه های پر فراز و نشیب این وادی را به دنبال گم کرده ای که همواره مرا به سوی خویش فرا می خواند، طی می کنم.
.........
..........
 آثار منتشر شده:
شاهنامه فردوسی، انتشارات زرین و سیمین 1391
شاهنامه فردوسی، انتشارات کلهر 1391
شاهنامه فردوسی، انتشارات افکار 1388
قرآن، انتشارات برگ سبز 1384
فیضی از ورای سکوت، انتشارات نور و رنگ 1381
چهارمقاله، کانون هنر ایران 1381
خسرو و شیرین، کانون هنر ایران 1381
قرآن، انتشارات برگ سبز 1380
نامه اسرار، انتشارات حدیث 1380
فروغ تجلی، انتشارات حدیث 1376
.........
دیگر فعالیتها:
مرمت آثار لاکی و کتب قدیمی
تذهیب و آراستن بیش از 300 قطعه از آثار اساتید خوشنویسی ایران
.........
نمایشگاه ها:
27 نمایشگاه جمعی و انفرادی
دوسالانه های نگارگری سالهای 1378، 1385، 1387، 1390
نمایشگاه های بین المللی قرآن سالهای 1378، 1385، 1386، 1391
چهار دوره نمایشگاه قرآن استانی در تهران با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
چهار دوره نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر در مقطع هنرستان 1372 تا 1376
جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشور 1378
فرهنگسرای ارسباران 1379
گفتگوی تمدنها، جزیره کیش 1379
نگارگران آزاد ایرانی، فرهنگسرای نیاوران 1386
جشنواره هنرهای تجسمی فجر 1388، 1389، 1390
نگارگران برگزیده انجمن نگارگری 1390
جشنواره تجلی حسن، شهرکرد 1390
نمایشگاه انفرادی، نگارخانه فلاح زاده 1385
نمایشگاه انفرادی، فرهنگسرای ارسباران 1390 
.........
افتخارات:
برگزیده جشنواره منطقه ای شمسه 1390
رتبه اول جشنواره تجلی حسن (نقاشی قرآنی) 1390
برگزیده هشتمین دوسالانه نگارگری 1390
لوح تقدیر چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر 1390
لوح تقدیر سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر 1389
لوح تقدیر دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر 1388
رتبه اول کشوری در رشته مینیاتور، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان کشور 77-1376
رتبه اول کشوری در رشته تذهیب، دومین فستیوال هنری دانش آموزان برگزیده استانهای کشور 72-1371
 


 

.........

جهت مشاهده تصاویر زیر با کیفیت بالا و مطلوب روی آنها کلیک نمایید

.........

.........

.........

.........

.........

.........

.........

.........

.........

.........

.........

.........

.........